Jag vet att fotgängare har företräde på övergångsställen, men jag tycker ändå de borde söka ögonkontakt och visa tydligt att de ska över övergångsstället. Trafiken är ett samarbete… Idag när jag var ute och körde på en trettioväg med en hel del övergångsställen så kommer det en person som går vid övergångsstället med ryggen mot mig rätt långt ifrån övergångsstället ändå. Iallafall så saktar jag ner eftersom jag är osäker på vart personen ska. När jag är på övergångsstället så går han fortfarande bara bredvid det utan att söka ögonkontakt, och när jag är förbi övergångstället så kollar jag i spegeln och ser att han skulle tydligen över för då hade han ställt sig som om han ville över och bilen bakom får stanna. Min fråga lyder, när någon befinner sig nära ett övergångsställe men inte visar några tecken på att gå över, saktar ni ner och gör er redo på att panikbromsa då eller stannar ni helt och hållet varenda gång nån befinner sig nära.
Panikbromsa ska man ju försöka undvika, men du gjorde så rätt det kan bli tror jag.
Vet inte hur de vill man ska göra riktigt på uppkörningen men jag tror att om de är en bit ifrån, inte visar tecken på att vilja gå över och inte kan tolkas som att vilja gå över så behöver du inte stanna in.
I praktiken så är det ju så det borde vara iallafall.
Låter som den killen var lite smått osäker eller frånvarande och kom på att han skulle visst över efter du hade kört förbi.
Ingenting att grubbla mer över tror jag