Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning cirkulations…

Kuggad uppkörning cirkulationsplats

Gäst 2021-11-09 23:06 ! Citera #
Idag hade jag min allra första uppkörning och tyvärr gick inte det som väntat, jag blev underkänd.

Även om både jag, inspektören och min körlärare var enade om att anledningen till att jag blev underkänd berodde på nervositet vilket i sin sikt resulterade i att jag tog fel beslut i trafiken, så funderar jag mycket över de sakerna jag fick feedback på.

Min inspektör tyckte att jag körde IN i cirkulationsplatser på fel tillfällen. Han menade på att jag inte väjde för bilarna i rondellen och åkte in när det inte var lämpligt för mig att köra in.

Så sammanfattningsvis kör jag in i cirkulationsplatser när bilarna i cirkulationsplatsen ligger för nära mig.

Eftersom att jag har kört in i rondeller på ett visst sätt, utan att någonsin fått kritik från varken familj eller körlärare tidigare, så förstår jag inte vad som är RÄTT, då det jag trodde var rätt tydligen är fel enligt inspektören.

Jag frågade min körlärare om han kunde tydliggöra vad som är rätt och vad som är fel, när kan jag och när kan jag inte köra in i cirkulationsplatsen. VART i cirkulationsplatsen skall bilarna befinna sig när det är grönt för mig att köra in eller absolut inte okej.

Hans svar var ”Inte förens rondellen är tom” och som vem som helst kan lista ut så blir sällan en trafikerad cirkulationsplats helt tom. Och det är därför jag skriver här, min körlärare är inte alls pedagogisk och är egentligen kortfattat en väldigt trött och dålig lärare. Han var inne lite på någon röd zon och centrifuger men eftersom att hans pedagogik inte faller mig i smaken så var det inte jätte enkelt. Så tydliggör gärna detta

Min fråga är då.
NÄR är det okej att jag köra ut i rondellen utan att eventuellt skapa en fara i trafiken?

Jag vill lära mig detta för att jag vill samspela så bra jag bara kan med trafiken och bilar runt omkring mig, jag vill inte vara en börda eller påverka trafikanters rytm.

Med det sagt hoppas jag att ni som funderar på att skriva en besserwisser kommentar om att jag inte förtjänar körkort eller att jag är en fara låter bli, då detta ENDAST handlar om att jag VILL lära mig. Jag blev underkänd på mitt prov och därav förstår jag att jag inte förtjänar mitt körkort ännu.

Tack!
Kuggad 2021-11-10 00:24 ! Citera #
Gäst 2021-11-09
Idag hade jag min allra första uppkörning och tyvärr gick inte det som väntat, jag blev underkänd.

Även om både jag, inspektören och min körlärare var enade om att anledningen till att jag blev underkänd berodde på nervositet vilket i sin sikt resulterade i att jag tog fel beslut i trafiken, så funderar jag mycket över de sakerna jag fick feedback på.

Min inspektör tyckte att jag körde IN i cirkulationsplatser på fel tillfällen. Han menade på att jag inte väjde för bilarna i rondellen och åkte in när det inte var lämpligt för mig att köra in.

Så sammanfattningsvis kör jag in i cirkulationsplatser när bilarna i cirkulationsplatsen ligger för nära mig.

Eftersom att jag har kört in i rondeller på ett visst sätt, utan att någonsin fått kritik från varken familj eller körlärare tidigare, så förstår jag inte vad som är RÄTT, då det jag trodde var rätt tydligen är fel enligt inspektören.

Jag frågade min körlärare om han kunde tydliggöra vad som är rätt och vad som är fel, när kan jag och när kan jag inte köra in i cirkulationsplatsen. VART i cirkulationsplatsen skall bilarna befinna sig när det är grönt för mig att köra in eller absolut inte okej.

Hans svar var ”Inte förens rondellen är tom” och som vem som helst kan lista ut så blir sällan en trafikerad cirkulationsplats helt tom. Och det är därför jag skriver här, min körlärare är inte alls pedagogisk och är egentligen kortfattat en väldigt trött och dålig lärare. Han var inne lite på någon röd zon och centrifuger men eftersom att hans pedagogik inte faller mig i smaken så var det inte jätte enkelt. Så tydliggör gärna detta

Min fråga är då.
NÄR är det okej att jag köra ut i rondellen utan att eventuellt skapa en fara i trafiken?

Jag vill lära mig detta för att jag vill samspela så bra jag bara kan med trafiken och bilar runt omkring mig, jag vill inte vara en börda eller påverka trafikanters rytm.

Med det sagt hoppas jag att ni som funderar på att skriva en besserwisser kommentar om att jag inte förtjänar körkort eller att jag är en fara låter bli, då detta ENDAST handlar om att jag VILL lära mig. Jag blev underkänd på mitt prov och därav förstår jag att jag inte förtjänar mitt körkort ännu.

Tack!
Tja, vart också kuggad idag haha. Dock av lite seriösare skäl kanske man kan säga, kunde ha kört på en oskyddad trafikant själv (hände ingenting och det ingreps inte men ändå en potentiellt mycket farlig situation)

För att besvara din fråga, du kan köra in i cirkulationer endast när den närmsta halvan är fri så att säga. Fått detta förklarat för mig så mycket att jag kanske är lite för försiktig nu (Fick kritik på uppkörningen att jag inte körde in ett fåtal gånger när jag kunde ha gjort det menar inspektören på).

Men helt enkelt så ska du inte störa trafiken i rondellen, de i rondellen ska inte hinna ifatt dig så de behöver bromsa, de ska inte heller känna sig otrygga för att du kör in med för lite marginal.

Helt enkelt så ska det vara som om du inte ens var där för de andra bilarna om du förstår min mening, du ska inte påverka de andra förarna i rondellen som var där före dig negativt på något sätt som inte är absolut nödvändigt (med det menar jag väl ifall ett uttryckningsfordon skulle plötsligt komma, eller någon annan kör in med för dåliga marginaler framför dig så du måste nita på ett sätt som man inte skulle kunnat förutse etc.)

Blev det lite klarare för dig nu? Annars kan jag försöka förklara igen på ett annat sätt.

Mvh
Gäst 2021-11-10 00:53 ! Citera #
Kuggad 2021-11-10
Tja, vart också kuggad idag haha. Dock av lite seriösare skäl kanske man kan säga, kunde ha kört på en oskyddad trafikant själv (hände ingenting och det ingreps inte men ändå en potentiellt mycket farlig situation)

För att besvara din fråga, du kan köra in i cirkulationer endast när den närmsta halvan är fri så att säga. Fått detta förklarat för mig så mycket att jag kanske är lite för försiktig nu (Fick kritik på uppkörningen att jag inte körde in ett fåtal gånger när jag kunde ha gjort det menar inspektören på).

Men helt enkelt så ska du inte störa trafiken i rondellen, de i rondellen ska inte hinna ifatt dig så de behöver bromsa, de ska inte heller känna sig otrygga för att du kör in med för lite marginal.

Helt enkelt så ska det vara som om du inte ens var där för de andra bilarna om du förstår min mening, du ska inte påverka de andra förarna i rondellen som var där före dig negativt på något sätt som inte är absolut nödvändigt (med det menar jag väl ifall ett uttryckningsfordon skulle plötsligt komma, eller någon annan kör in med för dåliga marginaler framför dig så du måste nita på ett sätt som man inte skulle kunnat förutse etc.)

Blev det lite klarare för dig nu? Annars kan jag försöka förklara igen på ett annat sätt.

Mvh
Strålande, tack så jätte mycket för detta svar. Jag finner det rätt ironiskt att en människa som nyss kuggade på sin uppkörningen kan förklara lösning till mina fel bättre än självaste trafikläraren. ALL respekt till inspektörerna på trafikverket, men mina körlärares undervisningsmetoder är verkligen under all kritik.

Jag förstår att nu i efterhand att min fråga är lite komplicerad att svara på då alla situationer ser annorlunda ut, hur trafikerad cirkulationsplatsen, hur snabbt förare kör eller hur stor cirkulationsplatsen är, men för att jag skall lära mig på bästa sätt behöver jag ha en tumregel att utgå ifrån(gäller i cirkulationsplatser lika mycket som när jag fickparkerar eller när jag saktar ner pågrund av skymd sikt) och ditt svar hjälpte mig verkligen med detta.

För att se till att jag förstår dig helt,

Där jag befinner mig är ju ena HALVAN av cirkeln och så länge det befinner sig en bil på ”samma halva” och inte andra sidan av cirkulationsplatsens mitten del, skall jag låta bli att köra. Är detta korrekt?
Kuggad 2021-11-10 07:25 ! Citera #
Gäst 2021-11-10
Strålande, tack så jätte mycket för detta svar. Jag finner det rätt ironiskt att en människa som nyss kuggade på sin uppkörningen kan förklara lösning till mina fel bättre än självaste trafikläraren. ALL respekt till inspektörerna på trafikverket, men mina körlärares undervisningsmetoder är verkligen under all kritik.

Jag förstår att nu i efterhand att min fråga är lite komplicerad att svara på då alla situationer ser annorlunda ut, hur trafikerad cirkulationsplatsen, hur snabbt förare kör eller hur stor cirkulationsplatsen är, men för att jag skall lära mig på bästa sätt behöver jag ha en tumregel att utgå ifrån(gäller i cirkulationsplatser lika mycket som när jag fickparkerar eller när jag saktar ner pågrund av skymd sikt) och ditt svar hjälpte mig verkligen med detta.

För att se till att jag förstår dig helt,

Där jag befinner mig är ju ena HALVAN av cirkeln och så länge det befinner sig en bil på ”samma halva” och inte andra sidan av cirkulationsplatsens mitten del, skall jag låta bli att köra. Är detta korrekt?
Ja, det skulle jag säga är korrekt, fram till din avfart kan man ju göra en halva av cirkulationen, för efter de passerat din avfart så kommer de ju inte backa direkt.

Sen o tänka på att om cirkulationen skulle vara tvåfilig så ska du visa folk i innerfilen lika mycket respekt som de i ytterfilen även om du ska in i ytterfilen, ifall de skulle vilja köra ut på avfarten bredvid din så blockerar ju du deras väg ifall du kör ut i ytterfilen.
Kuggad 2021-11-10 07:28 ! Citera #
Sen kommer väl det där med mer övning, då kan man ju börja ta mindre luckor som man vet man kan klara sig igenom utan att störa, allt handlar om egen förmåga där. Det viktigaste är väl att inte ta för små luckor, antar det var det du blev kuggad på eftersom det stör trafiken mycket om man tar små luckor.

Jobbar själv med det där att få bättre bedömning på vilka luckor jag kan och inte kan ta, det fortsätter man ju även när man har körkort sen så det är inget man behöver bemästra. De vill ju inte du ska vara perfekt, de vill du ska köra säkert med andra trafikanter.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov