Körkortonline > Körkortsforum > Diesel vs Bensin Manuell?
Diesel vs Bensin Manuell?
Tja, kommer låna trafikverkets bil på min uppkörning, har tidigare endast kört dieselbilar och har hört att bensin kan vara något annorlunda. Tror inte det skulle vara några problem de är ju båda bilar efter allt men är det något man borde tänka på?
Körde upp 4 ggr - alla ggr 2021 och det va diesel varje gång.
Övningskörde bara med bensin så det gör inte så stor skillnad. Diesel e väl lite mindre snäll gällande hur hög växel man kan ha i låga hastigheter. Kan man ha 4an me bensin i 40km/h ere väl typ 50km/h me diesel.
Övningskörde bara med bensin så det gör inte så stor skillnad. Diesel e väl lite mindre snäll gällande hur hög växel man kan ha i låga hastigheter. Kan man ha 4an me bensin i 40km/h ere väl typ 50km/h me diesel.
Kuggmeister Flex 2021-11-09
Körde upp 4 ggr - alla ggr 2021 och det va diesel varje gång.Övningskörde bara med bensin så det gör inte så stor skillnad. Diesel e väl lite mindre snäll gällande hur hög växel man kan ha i låga hastigheter. Kan man ha 4an me bensin i 40km/h ere väl typ 50km/h me diesel.
Ja typ så. Inte så mkt att tänka på men värt att ha i åtanke när man ska visa ecodriving inför rondeller och korsningar o dylikt
Kuggmeister Flex med vilken växel närmade du dig rondeller i dieselbilen och vilken växel körde du med inne i rondellen? Jag är van vid att köra bensin och upplevde att bilen drog när jag försökte krypa fram till rondellen med 2:an som jag alltid gjort i bensinbilen.
Antar att du körde trafikverkets V60.
Antar att du körde trafikverkets V60.
Manualstallion 2021-11-09
Kuggmeister Flex med vilken växel närmade du dig rondeller i dieselbilen och vilken växel körde du med inne i rondellen? Jag är van vid att köra bensin och upplevde att bilen drog när jag försökte krypa fram till rondellen med 2:an som jag alltid gjort i bensinbilen. Antar att du körde trafikverkets V60.
Manualstallion 2021-11-09
Kuggmeister Flex med vilken växel närmade du dig rondeller i dieselbilen och vilken växel körde du med inne i rondellen? Jag är van vid att köra bensin och upplevde att bilen drog när jag försökte krypa fram till rondellen med 2:an som jag alltid gjort i bensinbilen. Antar att du körde trafikverkets V60.
Kom upp i 4an innan (60 väg), motorbromsa 50 m ner till typ 20 o la i tvåan o körde in utan att bromsa ytterligare eftersom det va fritt. Höll samma hastighet igenom
Ett exempel
Vad jag vet så är diesel bilar lättare när det gäller dragläget. Det är vad jag har hört iallafall!