Start > Körkortsforum > Diesel vs Bensin Manuell?

Diesel vs Bensin Manuell?

Gäst 2021-11-09 17:13 ! Citera #
Tja, kommer låna trafikverkets bil på min uppkörning, har tidigare endast kört dieselbilar och har hört att bensin kan vara något annorlunda. Tror inte det skulle vara några problem de är ju båda bilar efter allt men är det något man borde tänka på?
Kuggmeister Flex 2021-11-09 19:24 ! Citera #
Körde upp 4 ggr - alla ggr 2021 och det va diesel varje gång.

Övningskörde bara med bensin så det gör inte så stor skillnad. Diesel e väl lite mindre snäll gällande hur hög växel man kan ha i låga hastigheter. Kan man ha 4an me bensin i 40km/h ere väl typ 50km/h me diesel.
Trådskapare 2021-11-09 19:27 ! Citera #
Kuggmeister Flex 2021-11-09
Körde upp 4 ggr - alla ggr 2021 och det va diesel varje gång.

Övningskörde bara med bensin så det gör inte så stor skillnad. Diesel e väl lite mindre snäll gällande hur hög växel man kan ha i låga hastigheter. Kan man ha 4an me bensin i 40km/h ere väl typ 50km/h me diesel.
Mm har liknande erfarenhet med diesel att den är väldigt gnällig om vilken växel, de bilar jag kört så har det varit minst 55 för 4an o minst 75 om marken inte är plan för femman.
Kuggmeister Flex 2021-11-09 19:44 ! Citera #
Ja typ så. Inte så mkt att tänka på men värt att ha i åtanke när man ska visa ecodriving inför rondeller och korsningar o dylikt
Manualstallion 2021-11-09 21:32 ! Citera #
Kuggmeister Flex med vilken växel närmade du dig rondeller i dieselbilen och vilken växel körde du med inne i rondellen? Jag är van vid att köra bensin och upplevde att bilen drog när jag försökte krypa fram till rondellen med 2:an som jag alltid gjort i bensinbilen.
Antar att du körde trafikverkets V60.
Trådskapare 2021-11-10 20:38 ! Citera #
Manualstallion 2021-11-09
Kuggmeister Flex med vilken växel närmade du dig rondeller i dieselbilen och vilken växel körde du med inne i rondellen? Jag är van vid att köra bensin och upplevde att bilen drog när jag försökte krypa fram till rondellen med 2:an som jag alltid gjort i bensinbilen.
Inte Kuggmeister men eftersom jag bara kört med diesel så kanske jag kan ge lite insikt. Tvåan brukar fungera bra, de bilarna jag kört klarar tvåan ner till ca 15-16 innan den börjar hacka o trycka på av sig självt, så tvåan fungerar bra i rondeller. Ser man en bra lucka redan på avstånd fungerar ju också trean. Men tvåan är de bästa du kommer få i de flesta situationer, bara lära sig anpassa sig till bilen
Kuggmeister Flex 2021-11-10 21:46 ! Citera #
Manualstallion 2021-11-09
Yes körde v60.

Kom upp i 4an innan (60 väg), motorbromsa 50 m ner till typ 20 o la i tvåan o körde in utan att bromsa ytterligare eftersom det va fritt. Höll samma hastighet igenom

Ett exempel
Manualstallion 2021-11-11 06:50 ! Citera #
Tackar till båda för svar :)
Görgött 2021-11-11 07:58 ! Citera #
Vad jag vet så är diesel bilar lättare när det gäller dragläget. Det är vad jag har hört iallafall! 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest