Hej,
Jag ska snart köra upp och provade idag för första gången att köra en bil med dubbelkommando. När jag körde ut blev jag mycket förvånad över hur ”trög” gaspedalen var. Detta märktes både när jag ville gasa, men också på hur mycket långsammare bilen motorbromsade vid släppandet av gasen. Skillnaden var för mig extremt påtaglig, och resulterade tyvärr i att jag använde bromsen mycket mer än jag brukar på bilarna jag övningskört med. Jag förstår att detta är en vanesak och något man kan lära sig, men jag har tyvärr inte så mycket utrymme att öva mer med körskolelärare innan min uppkörning.
Är detta något jag garanterat kommer att märka även med Trafikverkets uppkörningsbil tror ni? Jag har kört tre olika bilar tidigare, varav ingen haft dubbelkommando, och samtliga av dessa har varit betydligt mer responsiva på gaspedalen.
Kommentarer om att jag borde avboka körprovet för att jag inte är Michael Schumacher undanbedes, jag är väl medveten om att jag inte är en perfekt förare. Likaså ni som hatar privatister. Jag har övningskört med en vän som är trafiklärare och har god kännedom om vad jag behöver klara på provet.
Tack på förhand