Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning i Västerås

Kuggad uppkörning i Västerås

Kuggad 2021-11-09 12:18 ! Citera #
Kuggade idag i Västerås. Tänkte beskriva rutten då många undrar om det i Västerås och vad som gick snett.

Ut från trafikverket fick jag ta vänster mot Malmaberg vid trafikljusen, för att sedan svänga av mot E18 Stockholm. Det var precis efter trafikljusen jag gjorde min stora miss, 5 minuter in uppkörningen så körde jag om en stillastående skåpbil som stog i en ficka/busshållsplats till sidan av vägen. Vägen där är 2 filig + den busshållsplatsen, jag såg föraren till bilen på andra sidan, och då BORDE jag ha sänkt farten eller bytt körfält för att undvika en potentiellt farlig situation, det värsta hände självklart och föraren gick ut framför sin skåpbil. Förarprövaren ingrep inte och jag svängde lite svagt mot vänster eftersom inget mer behövdes egentligen eftersom han såg mig och stannade upp. Men det KUNDE fortfarande ha hänt något så jag accepterar att jag kuggar på trafiksäkerheten.

Nu fortsatt med rutten,vi körde E18 mot Stockholm fram till Hälla avfarten och där tog vi mot Hälla i rondellen som man kommer till, sen fortsatt rakt till nästa rondell och till höger i den rondellen. Efter det körde vi på den lilla ’landsvägen’ till man ansluter till den större landsvägen som leder till Tortuna, där tog vi vänster in på vägen sen vänster igen in på Branthovda området. Fick backa runt hörn sen köra ut från området igen.

Efter det så körde vi mot finnslätten om jag minns rätt. En stund senare efter hon berättat instruktioner (minns inte riktigt hur vi tog oss dit) kom vi in till parkeringen på Ica Skiljebo, där fick jag instruktion att jag skulle parkera mellan två bilar hur jag än ville. Jag valde att parkera med nosen först, och kom lite snett in. Funderade i kanske 30 sekunder började manövrera och ändrade lite på mig sen stannade upp för o tänka hur jag skulle lösa det här. Jag var påväg att bara backa rakt ut för att räta upp mig på ett bra sätt när hon ”ingrep” genom att säga till mig att backa rakt ut och köra in igen.

Tycker det var onödigt ingripande då jag uppenbarligen inte var klar med parkeringen och bara funderade lite snabbt vad jag skulle göra, kanske lite långsamt men borde ändå inte ha ingripit. Spelar dock ingen roll då jag redan kuggat oavsett.

Fixade till parkeringen sen fick jag köra tillbaka mot Trafikverket. Vägen tillbaka gick bra och parkerade vid Trafikverket och fick då självklart höra ”Din körning är inte tillräckligt bra för att bli godkänd”

Motiveringen var självfallet situationen med skåpbilen, hon undrade hur jag kunde gjort istället, förklarade att jag kunde sänkt farten eller bytt körfält.

Hon sa även att min planering inför rondeller borde bli bättre, enligt henne var det minst tre situation (kunde inte namnge en?) där jag kunde kört istället för att stanna in om jag planerat bättre.

Fick senare höra om en situation där en lastbil bakom mig låg nära mig, vilket jag minns och då sa hon att anledningen till att han låg så nära var för han trodde jag skulle köra in i rondellen.

Jag uppfattade situationen som att jag inte KUNDE köra in i rondellen, alltså att bilarna inne i rondellen skulle nå mig innan jag gasat upp och då hade jag hindrat trafiken. Därav körde jag inte in, bättre säker än osäker tycker jag iaf men spelar ingen roll som sagt då jag redan var kuggad.

Det var min upplevelse, tyckte det gick ok förutom där jag gjorde en stor miss. Förstår fullkomligt varför jag inte fått godkänt det är bara att ta nya tag antar jag

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 00:37
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov