Start > Körkortsforum > Svängningsregeln

Svängningsregeln

GÄST 2021-11-07 12:09 ! Citera #
Kan jag om jag ser att mötande åker riktigt sakta nära där jag ska svänga vänster åka före honom om han ska in åt höger på samma väg som mig om jag kommer med fart och vet att det ej kommer bli farligt. Detta menar jag inte att man ska göra på uppkörningen när man ska vara övertydlig och verkligen visa att han har företräde, jag menar i praktiken sen när man har tagit körkort. Om mötande redan åker sakta och jag hinner före utan fara, kan jag sno svängen då?
Leoj 2021-11-07 14:16 ! Citera #
Ja om du hinner svänga före och bedömer att det inte leder till en farlig trafiksituation så kan du svänga före. Om det skulle vara en uppkörning beror det helt på hur situationen ser ut. Det är inte alltid bra att vara övertydlig och stå stilla och vänta på att bilen ska svänga bara för att följa reglerna till punkt och pricka (i körkortsboken står det bland annat att i vissa trafiksituationer kan inte trafikreglerna följas helt, sunt förnuft behövs också). Om du stannar och väntar vid korsningen på en uppkörning kan du bli ett hinder för bakomvarande trafik om det endast är ett körfält exempelvis. Det hade då ansetts vara bättre om du kört innan (om det anses vara säkert att du hinner före)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest