Start > Körkortsforum > Backspeglar

Backspeglar

Stress. 2010-07-17 00:22 ! Citera #
Hej, jag har snart uppkörning, hur ofta ska man kolla i yttrespeglarna? jag kollar mycket på backspegeln, men när och hur mycket ska man kolla i dom yttrespeglarna
Overhouse 2010-07-28 15:07 ! Citera #
Du ska kolla i dom lika ofta som du kollar i backspegeln, bara lära in detta.

Vid sväng: Backspegeln, sidospegeln, över axeln (döda vinkeln) därefter ge tecken.
syntax 2010-07-28 16:55 ! Citera #
Jag har en metod som jag gärna vill dela.

Låt oss säga att du färdas på en 50 väg.

Då räknar jag till 5 sekunder och kollar på bakspegeln.
5 sekunder och kollar på hastigheten,
5 sekunder och kollar på ytterspeglarna
Jayson 2010-08-09 18:29 ! Citera #
Gör som rutin att alltid kolla backspeglar med jämna mellanrum bara för att ha koll på vad du har runtomkring dig. När du ska svänga, byta körfält eller stanna måste du alltid kolla speglar och döda vinkeln innan, bara för att utestluta alla risker i samband med sväng/inbromsning.
tyra 2010-08-11 21:39 ! Citera #
åhh ja har sååå svårt med att kolla speglar... iaf så tydligt som dom önskar....så ge mig gärna tips oxå på hur jag ska bli bättre på det?
Gäst 2010-08-17 19:11 ! Citera #
Du skulle kunna be din handledare att påminna dig om att titta i speglarna i början om du inte är van så att det blev som en rutin. Sedan skulle handledaren kunna sluta påminna dig med jämna mellanrum så att du fick komma ihåg det själv och förhoppningsvis får du in rutinen mer och mer efter varje gång du kört. :D
Gäst 2010-08-24 23:53 ! Citera #
Syntax, jag gillade din metod innerligt!

Jag tror nog jag lånar den till min uppkörning. Speciellt med tanke på att min körlärare vid den lilla uppkörningen påpekade att jag slutade kolla på backspeglarna lite vid slutet av lektionen. Han är ju van att jag är med på noterna och avsöker allt! 8-)
Mada 2010-09-13 15:27 ! Citera #
syntax
Jag har en metod som jag gärna vill dela.

Låt oss säga att du färdas på en 50 väg.

Då räknar jag till 5 sekunder och kollar på bakspegeln.
5 sekunder och kollar på hastigheten,
5 sekunder och kollar på ytterspeglarna



Menar du att du kollar speglarna med fem sekunders mellanrum? Jag tror att det bästa alternativet när man te.x ska svänga höger är att kolla backspegel,sidospegeln, dödavinkeln... det gör man så fort man fått reda på att man ska svänga, sedan precis i svängen är det bra att göra om detta för att försäkra sig om att det är säkert att svänga.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov