Start > Körkortsforum > Klarad uppkörning

Klarad uppkörning

Gäst 2021-11-05 17:06 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen… men kan inte hålla mig ifrån att undra om jag egentligen borde ha klarat den för jag tyckte jag gjorde vissa misstag. Inspektören påpekade inte dem i slutet men jag gjorde de istället medans jag gjorde dem under uppkörningen. Ska jag lita på inspektören och tänka att jag blev godkänd för min körning var godkänd eller ska jag grotta ner mig rejält.
guest123 2021-11-05 17:22 ! Citera #
Först och främst grattis till körkortet!!!!
Men vilka misstag gjorde du under körningen? egentligen tror jag att det beror på hur seriösa misstag det är men det alltid bra träna oavsett också
Gäst 2021-11-05 17:28 ! Citera #
Skulle förbi ett väghållningsfordon på en huvudled och då bestämde sig en bil för att köra in i mötande körfält från en inkommande väg. Samtidigt som jag skulle förbi. Jag svängde inte tillbaka bakom väghållnignsfordonet utan fortsatte omkörningen men gick ner väldigt mycket i fart för det blev lite trångt med den andra bilen men vi kunde mötas. Den bilen borde inte åkt ut, jag borde inte ha fortsatt när den åkte ut. Han sa att jag räddade upp det genom att jag var riskmedveten nog att gå ner i fart och inte fortsatte i 70 förbi när det blev trångt.
Gäst 2021-11-05 18:55 ! Citera #
Låter det som något allvarligt jag borde blivit kuggad för?
Gäst 2021-11-05 19:53 ! Citera #
Gäst 2021-11-05
Låter det som något allvarligt jag borde blivit kuggad för?
Då hade inspektören underkänt dig.
Visserligen kunde du ha blivit underkänd för det av en annan inspektör, vem vet.
Men din inspektörs bedömning var att du hade tillräckligt med riskmedvetenhet och hanterade situationen väl trots att du kanske borde gjort annorlunda sekunder innan du insåg att klokast kanske vore att avvakta.

Du förtjänade kortet, accept it och släpp det nu. Och GRATTIS!!! :D :D D:D Drive safe!
Gäst 2021-11-05 22:01 ! Citera #
Han nämnde det inte heller i slutet utan jag påpekade det, och frågade om det var så illa jag trodde men det var då han sa att om jag hade fortsatt blåst 70 så hade jag nog blivit kuggad men jag räddade upp situationen som var både mitt och mötandes fel. Antar att det är sånt man lär sig av, att man inte borde stressa och ligga kvar utan avvakta när andra gör fel. Tack så mycket för gratulationerna, det uppskattas. Det är nu jag ska lära mig köra på riktigt.
Gäst 2021-11-06 07:04 ! Citera #
Gäst 2021-11-05
Skulle förbi ett väghållningsfordon på en huvudled och då bestämde sig en bil för att köra in i mötande körfält från en inkommande väg. Samtidigt som jag skulle förbi. Jag svängde inte tillbaka bakom väghållnignsfordonet utan fortsatte omkörningen men gick ner väldigt mycket i fart för det blev lite trångt med den andra bilen men vi kunde mötas. Den bilen borde inte åkt ut, jag borde inte ha fortsatt när den åkte ut. Han sa att jag räddade upp det genom att jag var riskmedveten nog att gå ner i fart och inte fortsatte i 70 förbi när det blev trångt.
Grattis! Det var väll en inspektör som såg helheten med din körning. Har själv kuggat i en liknande sammanhang när de var parkerade bilar typ 5 meter och de kom mötandes trafik (50/km) och jag valde att sänk farten lite men båda fick plats. Inspektören ansåg att jag borde stannat!

Dom är oftas petigare beroende vad det är för inspektör!
Vissa säger ju ”helheten” och menar det medan andra kuggar för en minsta sak :D
Gäst 2021-11-06 09:02 ! Citera #
Min inspektör såg kanske över det också eftersom företrädet i situationen var lite luddigt. Jag åkte ju på huvudled och bilen som svängde in hade väjningsplikt sen körde ju jag in i mötande körfält också. Vet inte hur din situation var men utifrån det du säger så åkte du förbi parkerade bilar som stod på din sida, alltså hade mötande 100% företräde och då kanske det blir annorlunda i bedömning, om jag förstått din situation rätt. Eller så är det som du säger att han såg helheten i min körning, jag tyckte själv jag körde riktigt bra förutom det där, men det blev aldrig farligt då jag saktade ner så mycket.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest