Start > Körkortsforum > Min väg till godkänt teoriprov…

Min väg till godkänt teoriprov. (63/65)

JohnNada 2021-11-01 17:00 ! Citera #
Hej alla,

tänkte dela med mig av min väg till ett godkänt teoriprov.

Jag har i huvudsak använt mig av två tjänster. Körkort Online och Bonniers Trafikskola.

Jag började med att gå igenom alla filmer och frågor på Bonniers Trafikskola 2 gånger. Det tog en vecka eller två ungefär. Där skrev jag även 5 godkända prov.
Efter det blev jag medlem på Körkort Online. Här gick jag igenom alla filmer med tillhörande frågor en gång och gick igenom de 1023 frågorna två gånger.
Efter varje prov gick jag igenom de frågor jag svarade fel på och antecknade rätt svar, dessa anteckningar använde jag som plugg-material tex. innan läggdags osv.
Jag har även tittat på klipp på YT ifrån olika kanaler, finns några riktigt bra.

Snitt över alla prov, 58 st, ligger på 91%. De senaste 20 proven ligger jag på ett snitt på över 97%.

När jag började hamna över 95% rätt på frågorna kände jag att det var dags att boka prov.

I övrigt tyckte jag att frågorna på teoriprovet var lättare än de frågor som man får här.

Lycka till allihopa!
Min Jon Pung 2021-11-01 23:49 ! Citera #
Wow! Grattis. Kan du dela med dig vilka typer av frågor som fanns på provet? Tack! // Pung
John Nada 2021-11-02 15:33 ! Citera #
Väldigt lika frågorna här tycker jag. Några var nästan precis likadana bara andra bilder till.

Jag fick många frågor om väjningsplikt och omkörning. Bilder där det frågades om väjningsplikt, stopplikt och omkörningar.
Titta noga på alla bilder så man noterar alla skyltar. Man kan klicka på bilderna på provet så zoomas de in.

Nästan inga frågor om detaljerad miljö, typ frågor om kolväten etc. Bara hur man kör mest miljövänligt.

Nästan inga frågor om hur man räknar ut saker. Bara en som handlade om hur lång bromssträckan blir efter en hastighetsökning.

Några frågor var om man fick stanna/parkera vid datum etc.

Om man klarar proven här och kan hålla nerverna i schack så klarar man teoriprovet.

Som sagt, det var lättare frågor än vad jag trodde.
Skrev prov nyss 2021-11-03 10:43 ! Citera #
Hej!
Jag skrev provet för en timme sedan (61/65).
Fördelningen av frågorna var följande:
1. Fordonskännedom & manövrering 7
2. Miljö 5
3. Trafiksäkerhet 16
4. Trafikregler 32
5. Personliga förutsättningar 5

Jag vet inte vilka jag misslyckades med men jag tyckte att de fyra svåraste frågorna var frågor om exakt var man fick parkera, frågor om när varningsblinkers får användas, om man får lasta av gods på ”stanna/parkeraförbudslinje” och om man får plocka upp boende på en gågata.

På frågan med varningsblinkers visste jag om att de får användas vid nödstopp, men det var inget alternativ som var ett tydligt nödstopp. Därför valde jag alternativet ”när du bogserar” vilket var fel eftersom det endast är den som blir bogserad som får använda varningsblinkers.

Mitt pluggtips är att köra frågorna på körkortonline och såfort man är tveksam på en fråga går man in efteråt och läser motsvarande avsnitt i teorin.

Jag rekommenderar också att man skapar lite sifferregler kring avstånd.
T.ex avstånd du ses vid helljus vid mörka kläder/ljusa kläder/reflex är 150/150+150/ 150+150+150.
Viktigt att kunna formler för reaktionssträcka och bromssträcka också. Jag fick två sådana frågor och vet att många missar sådana.
Pung 2021-11-03 22:18 ! Citera #
Tack så jättemycket Nada. Du är en goat ! 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov