Start > Körkortsforum > Avsikter

Avsikter

Gäst 2021-10-31 21:59 ! Citera #
Saktar ni ner så fort ni ser fotgängare i närheten av övergångsställ ifall de tänker gå över, ibland visar de ju sina avsikter väldigt bra och är enkla att förstå. Ibland så går de och ser ut som att de försöker lura en när de bestämmer sig för att gå över. Hur brukar ni göra om ni inte får ögonkontakt med fotgängaren?
Manualstallion 2021-10-31 22:10 ! Citera #
Om jag ser fotgängare som står vid eller närmar sig övergångsstället brukar jag alltid sänka hastigheten, växla ner, söka ögonkontakt och stanna om jag är nära övergångsstället (Man känner sig tryggare när bilen stannar helt, än om den t.ex. rullar lågt på 2:an nära övergångsstället). I de flesta fall fungerar detta utmärkt, förutom enstaka gånger då deras avsikt inte är tydlig och man kan behöva tvärnita...
Manualstallion 2021-10-31 22:11 ! Citera #
Även om du inte får ögonkontakt ska du vara beredd på att stanna ifall något oväntat sker :)
Gäst 2021-10-31 22:25 ! Citera #
Okej tack för svar! Har inte behövt tvärnita för gående än, bara cyklister. Jag känner att jag inte vill stanna i onödan, det har hänt att jag stannat för någon som tydligt gått mot övergångsstället och kollat på mig men ändå inte gått över. Har även hänt att det stått nån och väntat och när jag stannat har de bara stått kvar. Vissa fotgängare är extremt svåra att tyda…
Manualstallion 2021-11-01 15:43 ! Citera #
Märkligt, har aldrig hänt mig. Men på uppkörningen så måste du självklart visa att du tänker stanna och ifall dessa undantag (att fotgängare står kvar) inträffar så är det bara att köra vidare.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo