Start > Körkortsforum > Uppkörning i Stockholm (Järfäl…

Uppkörning i Stockholm (Järfälla eller Farsta)

rator 2021-10-28 10:55 ! Citera #
Hej allesammans! Hade uppkörning i järfälla igår och klarade det, efter att tidigare kuggat i Farsta. Skriver här för att ge lite tips angående uppkörning i Stockholm, som ju är ökänt för att vara så svårt.

Försök boka via en trafikskola! Förstår att många inte vill spendera så mycket pengar på körlektioner, men jag rekommenderar att slutspurten av er körkortsresa är med trafikskola. I järfälla och farsta lyckas bara 10-30% av de som kör privat, medan om du bokar via en trafikskola ökar dina chanser att lyckas rejält, till över 60%. På den här länken här nere kan du läsa de enorma skillnaderna mellan privat uppkörning och via trafikskola:

str.se/aktuellt/fakta-om-forarutbildning/statistik/

Har själv kuggat 2 gånger tidigare, 1 gång i Farsta som privatist, och det jag har lärt mig av detta är att inspektörerna ofta automatiskt har en mer negativ inställning till de som kör upp privat. Många inspektörer har tidigare varit trafiklärare, och därifrån har en sorts sammanhållning utvecklats inom branschen. Man nästan tvingar folk att ta körlektioner, även om de kan köra bil, genom att vara galet stränga mot de som bokar privat. Då går det ju bättre för trafikskolorna och branschen, men på bekostnad av alla stackare som försöker ta körkort. Det var också min upplevelse av Farsta, fick en inspektör som gav mig otroligt svåra och onödiga utmaningar under körningen, bara för att sedan kugga mig på småsaker efteråt. Jag tvekar inte på att detsamma gäller för Järfälla, men innan jag körde upp i Järfälla hade jag tagit 5 körlektioner och bokat via trafikskola, vilket ökade mina chanser rejält. Min trafiklärare sa också att i princip 9 av 10 elever från skolan lyckas med uppkörningen direkt.

Trafikverkets presschef (eller vad det var) skyllde ifrån sig och menade att de enorma skillnaderna mellan privat och trafikskola endast berodde på att privatister inte var lika redo när de körde upp. Och visst, det kan förklara en del, men det är inte enda orsaken till varför så många kuggar privat. Det har utvecklats ett ruttet system där man måste spendera en massa pengar för att ”köpa” sitt körkort.

Det här var min superlånga förklaring, baserat på mina upplevelser under min körkortsresa. Hoppas det hjälpte lite, och bra jobbat om ni orkade läsa allt :)
Clutchmaster 2021-10-31 21:59 ! Citera #
Först och främst, Grattis till ditt efterlängtade körkort! :lol: för det andra, vilken körskola körde du med, som bokade uppkörningen åt dig bara efter 5 lektioner?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 12:42
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor