Start > Körkortsforum > Bollnäs

Bollnäs

Erik 2021-10-27 14:47 ! Citera #
Hej,

Jag körde upp i Bollnäs idag och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Bor i Stockholm och bokade tid efter att min trafiklärare sa att jag var klar och färdigutbildad. Körde med en annan veckan innan som sa att jag behövde mer körlektioner men jag kände mig redo.

Fick köra med en inspektör som heter Andreas och efter han förklarade hur provet gick till gick vi ut till bilen. Han sa ingenting om säkerhetskontrollen trots att jag på tåget till Bollnäs satt och kollade massa videos om hur man gör, kändes bra att jag slapp det.

”stadstrafik” är att ta i om man jämför med Stockholm, här gäller det att håll bra koll på högerregeln och att anpassa hastigheten trots att det är en byhåla ska man inte underskatta.

På landsvägarna kände jag mig lite osäker på för att det inte har blivit så mycket körning på sådana platser innan, kollade mycket videos på det också så att jag fattade poängen med det.

Missade en plats med högerregeln i början på körningen och att det blev missförstånd mellan oss när han ville att jag skulle ta höger på landsvägen, han sa först vänster, ”Vänster!” upprepade jag, då sa han höger, jag hade redan lagt mig mot mitten i körfältet och blinkat höger kollade i backspegeln om bilen bakom blev lite förvirrade när jag sen la mig i höger i vägrenen.

Trots misstagen och missförstånden snackade vi ganska mycket under körningen vilket gjorde mig mer avslappnad.

Kom till en parkeringsplats och han bad mig parkera hur jag än ville. Valde att köra in med nosen först. Kom lite snett så jag backade tillbaka och höll på lite, blev lite stressad för att man vill göra bra ifrån sig men sket i, låt de ta lite tid sålänge det blir rätt.

Fick köra tillbaka sedan och parkera vi sidan av vägen där han sa att jag klarade provet.

Det bästa rådet jag ger er är att se till att bli så pass bekväma och trygga bakom ratten som ni kan, åtminståne är det den bilden ni ska förmedla och tänk på att säkerheten alltid kommer först.

Lycka till!
Anna 2022-10-13 10:24 ! Citera #
Hej! Tittade här innan uppkörningen i Bollnäs å tänkte att jag skulle fylla på med lite info jag inte hittade. Körde upp i oktober 2022. Vi körde en skoda, lätt att köra och vanlig, ganska lik BMW och Toyota i dragläge m.m. Vi körde till höger från parkeringen och sen mot Falun. Det var landsvägar ca 40-50 km och 90 vägar med påfart som hade stopplikt. Jag körde med en man som hette Stefan, han var trevlig, lugn och snackade inte så mycket. Jag körde upp två gånger innan i Stockholm och kuggade men i Bollnäs gick det vägen! Jag skulle rekommendera att köra upp på din hemort en eller två gånger och om du kuggar sen på annan ort för att få in vanan av hur provet är upplagt. Bollnäs var mycket enklare än Stockholm. Stressa inte för mycket (jag fick panikattack innan varje uppkörning), jag har hört om flera som kört upp flera gånger typ 3+ så ta det lungt och lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo