Start > Körkortsforum > Cirkulation

Cirkulation

Gäst 2021-10-24 16:31 ! Citera #
Om man tar en rimlig lucka i en stor rondell och man kommer upp i hastighet och hinner lämna rondellen innan bilen bakom kommer ikapp, då var det väl en bra lucka? Om bilen då kommer ikapp efter rondellen så är det väl inte mitt problem om han lägger sig i arslet eftersom jag håller avstånd till bilen framför?
Gäst 2021-10-24 17:01 ! Citera #
Gäst 2021-10-24
Om man tar en rimlig lucka i en stor rondell och man kommer upp i hastighet och hinner lämna rondellen innan bilen bakom kommer ikapp, då var det väl en bra lucka? Om bilen då kommer ikapp efter rondellen så är det väl inte mitt problem om han lägger sig i arslet eftersom jag håller avstånd till bilen framför?
Ja det låter korrekt, om någon är nära baktill på dig, och du håller vägens hastighetsbegränsning så ska du göra plats till bilen framför genom att t.ex. sänka farten något så att om bilen bakom skulle krocka in i dig så ska inte du krocka in i bilen framför.

Om du håller lägre hastighet än vägen anger utan anledning så kan det vara fel gjort av dig ja.

När du går in i en cirkulationsplats så ska du inte störa trafiken i den, så om bilen bakom dig skulle behöva sänka hastigheten något på grund av dig så är luckan inte stor nog egentligen, även om det inte gör någonting i vardaglig körning.
Gäst 2021-10-24 17:18 ! Citera #
Fast har man stört trafiken i rondellen om bilen kommer ikapp efter rondellen även fast man har rätt hastighet? Och vad menar du med att det inte gör något i vardaglig körning, jag förstod inte riktigt.
Gäst 2021-10-24 17:26 ! Citera #
Gäst 2021-10-24
Fast har man stört trafiken i rondellen om bilen kommer ikapp efter rondellen även fast man har rätt hastighet? Och vad menar du med att det inte gör något i vardaglig körning, jag förstod inte riktigt.
Nej, om du är ute ur rondellen när bilen kommer ikapp och du håller rätt hastighet så har du inte stört trafiken.

Jag menar att i körning efter körkortet så kommer man att ta såna luckor ändå, även om bilen bakom måste sänka farten litegrann, men inför uppkörningen så får man hålla sig till luckor som inte stör alls eller minimalt
Gäst 2021-10-24 17:32 ! Citera #
Okej då förstår jag bättre, tack för hjälpen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov