Start > Körkortsforum > Väjningsplikt

Väjningsplikt

Gäst 2021-10-24 13:32 ! Citera #
Om en fotgängare inte hinner fram till övergångsstället innan jag passerat utan att fotgängaren behövt sakta ner så har man väl inte behövt väja?
Gäst 2021-10-24 17:03 ! Citera #
Gäst 2021-10-24
Om en fotgängare inte hinner fram till övergångsstället innan jag passerat utan att fotgängaren behövt sakta ner så har man väl inte behövt väja?
Om en fotgängare är inom några meter av övergångsstället så borde du stanna ändå om det ser ut som att de kommer att gå över, mest för att få in rutin inför uppkörning då det är ett av momenten som du blir kuggad på direkt om du inte stannar för gångare.
Gäst 2021-10-24 17:32 ! Citera #
Efter uppkörningen då, borde jag fortfarande stanna även fast jag hinner före utan hinder för gångaren?
Gäst 2021-10-24 17:53 ! Citera #
Gäst 2021-10-24
Efter uppkörningen då, borde jag fortfarande stanna även fast jag hinner före utan hinder för gångaren?
Ja det kan du väl göra, så länge du inte stör gångaren har du egentligen inte gjort fel

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest