Kör som du brukar göra.
När jag har passagerare i bilen så säger jag bara till om jag behöver fokusera extra hårt och inte vill bli störd.
Tyvärr så förstår inte barn detta, så skulle dom t.ex slänga en gosenalle framför ratten din så får du ta det med en klackspark, parkera säkert på nån parkeringsficka och reda ut det då, eller be din sambo om hjälp.
Minns en gång när jag skulle hissa upp en pall med cirka 300 kg vikt på en 10 meter hög ställning på en motviktstruck för många år sen, halvvägs upp, ja då precis då kom en geting som tyckte att det var en skitbra ide att krypa på mitt ansikte och trycka in baken i näsan på mig. Att få panik, lämna trucken igång då är livsfarligt.
Fick lite kallsvett och är dödligt rädd för getingar (ej allergisk men har nånting i närheten på fobi), men säkerheten kommer före. Det gäller att vara iskall och lungt ta tag i situationen.
När jag fick upp pallen. Sänkte gafflarna, kollade alla vinklar och stängde av trucken på ett säkert ställe, då sprang jag bara uta helvete medans jag snöt mig medans getingen visade varför den är en pest och jagade mig i 2 km innan fanskapet bestämde sig för att den hade visat sin överlägsna dominans över en man 10000 gånger större en den själv.
I farliga eller det man upplever som farliga situationer så kan du inte bara få panik och släppa ratten eller dylikt, det är skitviktigt att du tar dig i kragen och visar att du har kontroll, annars ska du inte vara på vägen tyvärr.