Start > Körkortsforum > övningsköra med barn i bilen? …

övningsköra med barn i bilen? Nojig någon mer ?

Jessika 2021-10-23 21:00 ! Citera #
Jag är i slutet på min övningskörning, 1 månad kvar till uppkörning.
Jag har 2 barn och övningskör med min sambo.( kör även intensivt på körskola)
Känner att jag måste vänja mig vid att köra med barnen i bilen och även våga liskom men blir nojig att något ska hända även fast jag litar så pass mycket på min körförmåga.

Övningskörde idag till affären på 5 minuter med barnen bilen och de gick jätte bra men
Hur kommer det gå sen när jag har körkortet och måste iväg själv med barnen?

Är det dumt att övningsköra när barnen är med?
Hur har ni andra gjort?
Hur har ni kännt sen när nu tagit kortet ,varit oroliga osv ?
AV 2021-10-25 21:17 ! Citera #
Hade min dotter i bilen ganska tidigt i övningskörningen. Tänkte att jag får helt enkelt köra så försiktigt som krävs för att hon ska få vara lika säker som med andra förare
Jessika 2021-10-25 22:31 ! Citera #
AV 2021-10-25
Hade min dotter i bilen ganska tidigt i övningskörningen. Tänkte att jag får helt enkelt köra så försiktigt som krävs för att hon ska få vara lika säker som med andra förare
Övningskörde ca 30 minuter med barnen I bilen och de gick faktiskt super bra! Trodde jag skulle bli ofokuserad men son du säger så körde jag nästa bättre och lugnare med dom med .
Gäst 2022-01-06 13:22 ! Citera #
Kör som du brukar göra.
När jag har passagerare i bilen så säger jag bara till om jag behöver fokusera extra hårt och inte vill bli störd.

Tyvärr så förstår inte barn detta, så skulle dom t.ex slänga en gosenalle framför ratten din så får du ta det med en klackspark, parkera säkert på nån parkeringsficka och reda ut det då, eller be din sambo om hjälp.

Minns en gång när jag skulle hissa upp en pall med cirka 300 kg vikt på en 10 meter hög ställning på en motviktstruck för många år sen, halvvägs upp, ja då precis då kom en geting som tyckte att det var en skitbra ide att krypa på mitt ansikte och trycka in baken i näsan på mig. Att få panik, lämna trucken igång då är livsfarligt.
Fick lite kallsvett och är dödligt rädd för getingar (ej allergisk men har nånting i närheten på fobi), men säkerheten kommer före. Det gäller att vara iskall och lungt ta tag i situationen.
När jag fick upp pallen. Sänkte gafflarna, kollade alla vinklar och stängde av trucken på ett säkert ställe, då sprang jag bara uta helvete medans jag snöt mig medans getingen visade varför den är en pest och jagade mig i 2 km innan fanskapet bestämde sig för att den hade visat sin överlägsna dominans över en man 10000 gånger större en den själv. :lol:

I farliga eller det man upplever som farliga situationer så kan du inte bara få panik och släppa ratten eller dylikt, det är skitviktigt att du tar dig i kragen och visar att du har kontroll, annars ska du inte vara på vägen tyvärr.
Björn He 2023-10-31 17:50 ! Citera #
Gäst 2022-01-06
Kör som du brukar göra.
När jag har passagerare i bilen så säger jag bara till om jag behöver fokusera extra hårt och inte vill bli störd.

Tyvärr så förstår inte barn detta, så skulle dom t.ex slänga en gosenalle framför ratten din så får du ta det med en klackspark, parkera säkert på nån parkeringsficka och reda ut det då, eller be din sambo om hjälp.

Minns en gång när jag skulle hissa upp en pall med cirka 300 kg vikt på en 10 meter hög ställning på en motviktstruck för många år sen, halvvägs upp, ja då precis då kom en geting som tyckte att det var en skitbra ide att krypa på mitt ansikte och trycka in baken i näsan på mig. Att få panik, lämna trucken igång då är livsfarligt.
Fick lite kallsvett och är dödligt rädd för getingar (ej allergisk men har nånting i närheten på fobi), men säkerheten kommer före. Det gäller att vara iskall och lungt ta tag i situationen.
När jag fick upp pallen. Sänkte gafflarna, kollade alla vinklar och stängde av trucken på ett säkert ställe, då sprang jag bara uta helvete medans jag snöt mig medans getingen visade varför den är en pest och jagade mig i 2 km innan fanskapet bestämde sig för att den hade visat sin överlägsna dominans över en man 10000 gånger större en den själv. :lol:

I farliga eller det man upplever som farliga situationer så kan du inte bara få panik och släppa ratten eller dylikt, det är skitviktigt att du tar dig i kragen och visar att du har kontroll, annars ska du inte vara på vägen tyvärr.
Om små barn kan ha lätt för att kasta något inne i bilen, då bör man som fordonsförare se till att innan körningen försäkra sig om att ett barn inte har tillgång till något föremål som kan kastas. Man borde helst försöka att binda fast barnen med handklovar eller liknande för att hindra dem från att göra något som kan äventyra trafiksäkerheten eller annars påverka förarens körförmåga.

För övrigt tycker jag att man ska se till att ta sitt körkort när man är 18 år, och inte senare när man är 25-40 år gammal, för det känns väldigt omoget att övningsköra en bil när man är så gammal att man fått barn.
Gäst 2023-10-31 23:02 ! Citera #
Björn He 2023-10-31
Om små barn kan ha lätt för att kasta något inne i bilen, då bör man som fordonsförare se till att innan körningen försäkra sig om att ett barn inte har tillgång till något föremål som kan kastas. Man borde helst försöka att binda fast barnen med handklovar eller liknande för att hindra dem från att göra något som kan äventyra trafiksäkerheten eller annars påverka förarens körförmåga.

För övrigt tycker jag att man ska se till att ta sitt körkort när man är 18 år, och inte senare när man är 25-40 år gammal, för det känns väldigt omoget att övningsköra en bil när man är så gammal att man fått barn.
Det känns väldigt omoget att kalla folk som tar körkort för just omogna.
Alla får ta körkort när dom vill utan att behöva höra din åsikt.

Binda fast barnen i bilen? Skojar du?
Små barn sitter i sin barnstol.
Och vadå kasta saker? Vad snackar du om? Har du ens träffat ett barn?

Man känner själv när man är redo att övningsköra med passagerare, ta inga risker så kommer allt gå bra :)
Gäst 2023-10-31 23:06 ! Citera #
Förresten kan ju någon som är 18 ha flera barn redan, är den omogen då om den tar körkort?
Eller har barn med i bilen när man är 16?
Björn He 2023-10-31 23:36 ! Citera #
Gäst 2023-10-31
Det känns väldigt omoget att kalla folk som tar körkort för just omogna.
Alla får ta körkort när dom vill utan att behöva höra din åsikt.

Binda fast barnen i bilen? Skojar du?
Små barn sitter i sin barnstol.
Och vadå kasta saker? Vad snackar du om? Har du ens träffat ett barn?

Man känner själv när man är redo att övningsköra med passagerare, ta inga risker så kommer allt gå bra :)
Jag menar ju att det är nödvändigt att binda fast barnens armar med handklovar och dylikt om nu barnen får för sig att göra något trafikfarligt under körningen. Då måste man se till att hindra barnen från att göra så. Nu vet jag inte exakt hur många barn som är så oförståndiga att de gör farliga saker under en körning men barn som inte förstår så bra kan ju alltid göra något som kan vara skadligt.

Jag läste i en nyhetsartikel från december 2019 att en kinesisk småbarnsfamilj blev dyrt ersättningsskyldiga med anledning av skadegörelse på bilar familjens då tre år gamla dotter gjorde då pappan följde med en bekant till någon bilförsäljare för att titta på en ny bil. Pappan var då såpass försumlig att han lämnade sin lilla flicka utan uppsikt medan han följde med sin bekant för att titta på en bil, det trots hans ansvar som förälder att hålla tillräcklig uppsikt över sin dotter, och dottern fick under tiden hon lämnades utan tillsyn tag på en liten sten, och fick för sig att använda den för att rita ”teckningar” i lacken på ett tiotal nytillverkade Audi-bilar. Bilförsäljaren bestämde sig då för att stämma flickans far och begära 200 000 yuan (=cirka 28 och ett halvtusen U.S.-dollar) i ersättning hos en domstol, som dock dömde flickans far till att betala enbart 70 000 yuan (yuan=valuta i Kina), som dock även det var en dyr skuld - och domaren gav samtidigt flickans far en personlig tillsägelse att hålla tillräcklig tillsyn över sitt barn i framtiden + se till att lära sitt barn att ta ansvar för att vara aktsam om egendomar i omgivningen, och jag tycker det var mycket bra sagt av domaren.
De omkring sjuttiotusen flickans far blev skyldig bilförsäljaren skulle såvitt jag vet ersätta dels kostnaderna för omlackering men dels också pengar som gick förlorade på grund av sänkning av priset på bilarna; eftersom bilförsäljaren var tvungen att lacka om bilarna så fick han tydligen inte sälja dem som nya trots att de var nytillverkade (för om en bil har behövt lackas om så är den inte längre ny) och att tvingas sänka priset på bilarna orsakade relativt stora inkomstförluster.

Så ja, barn kan när som helst vara oförståndiga och få för sig att göra något som kan orsaka skada. Jag har dock nästan aldrig hört talas om någon unge som fått för sig att förstöra lacken på bilar, som flickan i Kina kunde få för sig att göra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I går 19:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo