Start > Körkortsforum > Övergångsställe

Övergångsställe

Gäst 2021-10-19 17:49 ! Citera #
Hej idag när jag var ute och körde så skulle jag svänga vänster i ett rödljus och korsade då ett övergångställe, det var byggarbetare där och måttade vägen med måttstock. När jag svängde gick en byggare ut på övergångstället halvvägs ungefär och stannar, jag saktar när för att väja och får ögonkontakt.Han vinkar varken fram mig eller går tillbaka, han står helt still och kollar på mig. Så jag kör och efter jag kört förbi så gick han tillbaka på över övergångsstället och mätte det. Jag tyckte i situationen att det verkade som han väntade på att jag skulle passera. Gjorde jag rätt med att köra?
Gäst 2021-10-19 18:05 ! Citera #
Rätt stort övergångsställe förresten. Så det blev aldrig att jag behövde klämma mig emellan.
Björn He 2022-04-24 22:22 ! Citera #
En gående måste såvitt jag vet ALLTID tydligt visa avsikt att korsa körbanan på ett övergångsställe, annars skall man normalt inte behöva ge den gående företräde.

Ingemar Jeanlo, a.k.a. ”Trafikjuristen”, har flera gånger hjälpt bilister åtalade för trafikbrott att frikännas från brott som de misstänkts för efter att ha kört på gående som gått ”rakt ut” på ett övergångsställe, utan någon möjlighet för bilisten att hinna stanna för den gående och utan att ens rikta någon som helst uppmärksamhet mot eventuella fordon som närmar sig övergångsstället; för många gående på väg över en körbana tror ju att det är tillåtet för dem att bara gå ”rakt ut” på övergångsstället, men det är det ju inte, och det är sannerligen något som många poliser och domstolar saknar kännedom om.

Enligt lag så är det ju såvitt jag läst inte bara fordonsförare som har väjningsplikt mot gående som korsar eller just ska korsa körbanan på ett övergångsställe, för gående som just ska korsa körbanan har också en plikt att visa särskild hänsyn mot hastigheten fordon som närmar sig kör i och deras avstånd till övergångsstället, och alltså är det INTE tillåtet för en gående att gå ”rakt ut” på övergångsstället utan att rikta någon som helst uppmärksamhet mot eventuella fordon som närmar sig.
Orsaken till att en del gående går ”rakt ut” på övergångsställen är ju tydligen den där felaktiga uppfattningen, att de som är gående har ”förkörsrätt”.
Björn He 2022-05-07 19:10 ! Citera #
Apropå plikten att visa hänsyn mot fordons hastighet och närhet så undrar jag om ingen sån trafikregel borde gälla vid gatukorsningar med högerregeln också? Gatukorsning där det är högerregeln brukar väl (lite väl felaktigt) likställas med ett övergångsställe.

Gatukorsning där det är högerregeln har faktiskt, till skillnad från övergångsställe, ingen uttrycklig trafikregel som påbjuder fordonsförare som närmar sig från höger att ”visa särskild hänsyn mot det från vänster kommande fordonets hastighet och avstånd till korsningen”, trots att det egentligen borde krävas en sån trafikregel, om nu körsätt som att köra ”rakt ut på en högerregelskorsning utan att uppmärksamma fordon vänsterifrån (som har väjningsplikt)” anses som ”brister i omsorg och varsamhet för att undvika trafikolycka”. Jag har funderat mycket på varför det inte finns en sån trafikregel vid högerregelskorsningar...
Jag utgår från att många svenskar anser att körning in på en korsning utan uppmärksamhet mot fordon vänsterifrån bör anses som ”brister i särskild omsorg och varsamhet”, men då borde det faktiskt krävas en uttrycklig trafikregel som påbjuder fordonsförare att visa hänsyn mot från vänster kommande fordons hastighet och närhet, precis som gående måste på ett övergångsställe. Ingemar Jeanlo, a.k.a. ”Trafikjuristen” är av åsikten att fordonsförare som kommer från höger (generellt sett) bör ha rätt att gå fri från vållandeansvar för eventuell kollision med fordonsförare som inte stannat eller väjt för att ge en från höger företräde och fri väg, trots väjningsplikt enligt högerregeln, för (rent generellt) har ju fordonsföraren med väjningsplikt visat brister i omsorg och varsamhet som måste iakttas för att undvika trafikolycka.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 17:29
4
I går 12:38
1
2024-05-07 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov