Start > Körkortsforum > Lagligt

Lagligt

hejjo 2021-10-17 13:50 ! Citera #
https://www.google.se/maps/@59.1373991,15.1439807,3a,57.7y,13.12h,84.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0SCYFHkS7TS1gwxQPgvpeQ!2e0!7i13312!8i66

Hallå!

på det här stället sitter det nu en en sån här skylt med en röd pil i min riktning och vit i motsatt, kan jag ändå köra före mötande om de är långt bort och jag hinner före utan att hindra? Alltså om bilen är borta bakom bron ungefär. Eller måste man vänta så fort de kommer mötande även om jag bedömer det rimligt att åka före?

Svar uppskattas!
RE 2021-10-17 14:08 ! Citera #
Ja, om du är långt före och inte hindrar den mötande. Samma sak som när du har väjningsplikt i en korsning och svänger ut på en huvudled. Trots att du ser en bil långt bort, får du ändå svänga ut så länge du inte hindrar.
hejjo 2021-10-17 17:57 ! Citera #
Följdfråga...

Om jag kommer här och jag väntar på en bil som befinner sig i avsmalningen, så jag kommer rullande i tvåan och planerar att köra efter honom för jag tycker att jag hinner det även om det kommer en bil längre bort. Fast då när jag tänker åka så kommer det en bil från vägen till vänster och svänger ut före mig, vilket enligt mig hade varit mer ok om den hakade på bilen som redan befann sig där, men den hade åkt förbi då. Jag behöver då alltså ställa mig på bromsen eftersom den trängde sig före när jag hade hunnit köra mellan de bilarna som kom i motsatt riktning. Detta var väl inte alls ok från hans sida då jag befann mig på huvudleden, oavsett hinder på min sida har jag väl ändå företräde?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo