Start > Körkortsforum > Två trafikljus

Två trafikljus

Gäst 2021-10-07 11:55 ! Citera #
Hej!

Har en fråga angående trafikljus. Om man kör rakt fram i en korsning med ett trafikljus närmst och ett längre bort på andra sidan korsningen, vad gäller när det första trafikljuset hinner slå om till gult? Får man då köra mot rött på det andra trafikljuset då eller bör man stanna i korsningen trots att man då blockerar den?

Tacksam för svar!
Gäst 2021-10-07 12:13 ! Citera #
Rött betyder att du ska stanna vid stopplinjen, om du åker förbi stopplinjen när det är gult så spelar det ingen roll om ljuset hinner slå om till rött innan du passerat korsningen. Alltså om du ser att det slår om till gult och du väljer att köra så räknas det som en rödljuskörning om du passerar stopplinjen när det är redan slagit om till rött. Sen borde du inte köra när det är gult heller om du har möjlighet att stanna, finns det en grinig polis i närheten så kan det räknas som en rödljuskörning att köra mot gult om de behöver att du hade kunnat stanna utan att hindra någon eller skapa fara. Du borde absolut inte stanna mitt i korsningen om det andra ljuset slår om till rött när du redan passerat stopplinjen ,det kan bli farligt… Det är farligt redan att köra mot rött på många olika sätt. Rörig text, vill du att jag ska klargöra nått är det bara att fråga:)
Gäst 2021-10-07 16:18 ! Citera #
Gäst 2021-10-07
Rött betyder att du ska stanna vid stopplinjen, om du åker förbi stopplinjen när det är gult så spelar det ingen roll om ljuset hinner slå om till rött innan du passerat korsningen. Alltså om du ser att det slår om till gult och du väljer att köra så räknas det som en rödljuskörning om du passerar stopplinjen när det är redan slagit om till rött. Sen borde du inte köra när det är gult heller om du har möjlighet att stanna, finns det en grinig polis i närheten så kan det räknas som en rödljuskörning att köra mot gult om de behöver att du hade kunnat stanna utan att hindra någon eller skapa fara. Du borde absolut inte stanna mitt i korsningen om det andra ljuset slår om till rött när du redan passerat stopplinjen ,det kan bli farligt… Det är farligt redan att köra mot rött på många olika sätt. Rörig text, vill du att jag ska klargöra nått är det bara att fråga:)
Tusen tack!!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov