Start > Körkortsforum > Hur mycket lär man sig på 10 l…

Hur mycket lär man sig på 10 lektioner?

M 2021-10-07 11:31 ! Citera #
Jag har köpt ett paket med 10 körlektioner a 70 min. Har övningskört lite privat och har möjlighet till en del sånt under tiden. Kommer jag klara halkbanan efter 10 lektioner? Hur mycket hinner man egentligen lära sig? Tillräckligt för att klara uppkörning? Jag kör manuell och kan väl grunderna något sånär med att starta, stanna, växla osv. Varit ute på 30- och 5´-vägar.
XYZ 2021-10-08 08:57 ! Citera #
Jag tog 5st körlektioner på skola och körde resten privat. Kommer du till skolan med grunderna (start, växling, lite spegelrutiner etc) så kommer det säkerligen gå bra med 10 lektioner. Det som jag gjorde efter varje lektion var att skriva ner allt som jag behövde träna på som läraren påpekade men även det jag kände att jag behövde öva på. T.ex. jag kunde känna att jag själv slarvade med växlingen så noterade jag det (lärarna ser inte allt, de är inga maskiner). Jag sa helt enkelt efter varje lektion; ’’Vad ska jag ta med mig till nästa lektion och öva på hemma och var ärlig’’, jag ville inte ha något överslätat, utan svart på vit - vad suger jag på. Detta är viktigt att poängtera tycker jag. Man ska ta med sig det som man betalar för hos en trafikskola och använda det i sin privata övningskörning på bästa sätt.

I slutändan så handlar det ganska mycket om självinsikt; speciellt när man kör mycket privat. Kolla Youtube, på alla skolor och filmer som finns där, kanske 30 min varje dag på kvällen - dessa 210 minuter i veckan som inte är mycket i slutändan kommer att göra mycket i privatkörning eftersom man skapar sig en bra bild av vad som är rätt och fel i många situationer och hur man ska agera. Ibland är det skitsvårt, speciellt när man kör privat, det är inte säkert att handledaren vet.

Halkan kan man nog köra väldigt fort och det är inga problem att klara den med mindre erfarenhet.

Sedan kommer det gå upp och ned med vägen till kortet - så är det för alla, och det är viktigt att komma ihåg det. Ibland så går det dåligt och sedan går det bra när man övningskör, precis som med allt annat i livet.

Lycka till med kortet och 10st lektioner kommer säkerligen räcka hela vägen men om det inte gör det så är det inte hela världen - kom ihåg det.
Malin 2021-10-12 12:01 ! Citera #
Tusen tack för ditt svar! Uppskattar det massa! Ser fram emot lektionerna nu ?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo