Start > Körkortsforum > Udda men funkade för mig!

Udda men funkade för mig!

Simracer 2021-10-06 13:50 ! Citera #
Hej!

Jag ska dela med mig av ett köp, som hjälpte mig något så otroligt med själva motoriken som krävs vid manuell bilkörning.
Jag köpte en Simulator helt enkelt.
Jag hade ej tillgång till privatövningskörning och ville helst inte lägga massa pengar på trafikskola, när jag Aldrig hade kört bil tidigare.
Jag blev mer och mer intresserad av simulatorer, där kan man sitta i lugn och ro och pröva sig fram.

I mitt fall består simulatorn av Ratt och Pedal MED kopplingspedal samt en 6-växlad växelspak, som man använder via t.ex PC, Xbox eller Playstation.
Iallafall, jag surfade in på blocket och köpte en begagnad uppsättning ratt/pedal med koppling av märket Thrustmaster med en stol som heter Playseat.

Jag köpte en del bil-spel som Gran Turismo, Forza Horizon, DiRT, WRC och Formel 1. Jag ställer in kameran så att jag sitter inuti bilen, jag ändrar till manuellväxellåda och stänger även av assisthjälp(ABS, tractionscontrol osv)
Dvs att om man gasar för mycket så spinner däcken, bromsarna man för hårt så låser man däcken osv.. För att göra det så verklighetstroget som det går. Man måste alltså behandla gas och broms på samma sätt som en koppling i riktiga bilar. Finna balansen.

T.ex på Forza Horizon är ett open world-spel, där vägarna är skapade som på riktigt mer eller mindre. Det finns skyltar, landsvägar, trafik på vägarna osv. Så om man vill kan man köra efter trafikreglerna för att lära sig lite.

Iallafall, 1 år senare och jag bemästrar detta fotarbete galant. Jag har fortfarande inte kört en Riktigt bil ännu, men jag känner mig redo att börja köra nu.
Jag köper körkortspaket på trafikskola och vi kör igång!

Efter första lektionen någonsin blir trafikläraren är helt förundrad över hur bra fotarbete jag visar iochmed att det är min första gång någonsin jag kör en riktig bil.

Iallafall, jag använde bara 8 av 15 körlektioner eftersom jag var såpass förberedd från simulatorkörandet.
Jag tog körkortet på första försöket, så jag vill bara tipsa om detta och att det funkade galant för mig!

För rent krasst är det som att köra bil vad gäller fotarbetet och motoriken i varjefall.

Somsagt, udda!
Gäst 2023-03-24 22:34 ! Citera #
:cry: kejsaren

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor