Start > Körkortsforum > Uppkörning Uppsala

Uppkörning Uppsala

Gäst 2021-10-05 12:37 ! Citera #
Hej! Jag har bokat tid för uppkörning på fredag i Uppsala och är väldigt nervös kan jag säga:(
Jag kommer från sthlm och har aldrig kört i Uppsala. Däremot har jag övningskört i ett år nu och känner mig ganska säker på min körning. Gick på en testlektion och hade jättesmå misstag som jag tränat mycket på nu.

Kan någon ge tips?
Hur är det att göra uppkörningen i Uppsala? Vad körde ni för rutt? Är det för många rondeller? Hur är det med trafiken efter kl 12?


Mycket tacksam för hjälp :D
Gäst 2021-10-07 11:03 ! Citera #
Ingen som har något att säga? :(
Gäst 2021-10-07 19:05 ! Citera #
Rusningstrafik runt kl15-17.30 i centrum och en bit utanför. Jag körde upp kl13 men var under semestern och väldigt lugnt. Vänstersväng i rondell tror jag är mycket vanligt. Olika regler för olika rondeller, finns flera tvåfiliga i området vid Boländerna. Tror det är rätt vanligt att följa skyltning mot E4 Sundsvall. Eller mot Bärbyleden.
Gäst 2021-10-07 21:05 ! Citera #
Tack för svaret!! jag ska köra upp vid kl 13. Vad menar du med olika regler på olika rondeller?
Hur gick det för dig? berätta :D
Gäst 2021-10-08 06:15 ! Citera #
Titta på skyltar inför rondellerna, olika gäller. T ex i en av rondellerna får man svänga vänster från inre och yttre körbana. I gnistarondellen (beroende på vart man kommer ifrån) ska man ligga till vänster inför rondellen för att köra rakt fram eller vänster. Håll nere hastigheten så att du hinner titta runt omkring dig för ev körfältsbyte i rondell. Det är mycket cyklister och gator med skymd sikt i Fålhagen och Svartbäcken att man ibland t o m får gå ner på ettans växel.

Jag klarade på första försöket i Uppsala. Som säkerhetskontroll fick jag bälte och ljudsignal. Fick ingen anmärkning alls när jag försökte fråga mer specifikt om min körning. Jag var mycket noga med avsökning och spegelrutinerna. Jag fick en mycket trevlig inspektör där han sa att jag fick prata med honom om jag ville. Vi hade på låg musik och pratade lite grann med honom för att jag inte skulle bli alltför nervös.

Lycka till!!!
Trådstartaren 2021-10-12 14:07 ! Citera #
Hej!! tack för det utförliga svaret!!

Jag kuggade tyvärr:( Allt gick hur bra som helst men kuggade pga en grej:( mötte en cyklist på en landsväg och sänkte hastigheten och körde om men tydligen skulle jag sakta ännu mer om inte stanna för att sedan köra om cyklisten på mötande trafiks körfält:/

Får se hur det går nästa gång

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov