Start > Körkortsforum > Tog körkortet idag! (Så här så…

Tog körkortet idag! (Så här såg det ut för mig)

Glad kille 2021-10-04 19:12 ! Citera #
Tjotjo! Tog mitt körkort idag. Vill gärna dela med mig vad vi gjorde! :)

Innan uppkörningen gick jag och min lärare igenom säkerhetskontrollen eftersom jag kände mig lite osäker på vissa delar. Efter det tog vi oss till trafikverket, ställde in allting och väntade på trafikinspektören.

När trafikinspektören dök upp gick vi till bilen tillsammans. Väl inne i bilen berättade hon om alla moment jag måste klara av, berättade redan då att jag var lite nervös men kände mig redo att sätta igång. Säkerhetskontrollen jag fick göra var att testa om bromsarna funkade (både hand och fotbromsen) innan jag tog mig ut från parkeringsplatsen (körde upp i Örebro!).

Från trafikverket tog jag ”bakvägen” mot Arboga - dvs jag körde på skottvägen tills jag kom fram till en korsning. Svängde vänster mot Arboga och körde på länsvägen i runt 5 minuter. Efter ett tag skulle jag svänga höger och ner mot en smal men avlång väg. Där skulle jag genomföra mina nästa två moment - få upp bilen i 60km/h och tvärbromsa och sedan vända vid en mötesplats. Efter detta tog jag mig tillbaka på samma länsväg och körde motorvägen mot Göteborg, tog avfarten mot Vivalla och körde sedan mot Holmen. Där körde jag genom ett bostadsområde (högeregeln) samt start i lutning. Sen var det dags att köra tillbaka till trafikverket via E18/E20. Svängde av vid trafikplats 115 och körde igenom den stora rondellen till trafikverket. Vid trafikverket fick jag parkera hur jag ville (frontparkering eftersom jag ansåg det vara smidigast).Det hela tog omkring 25-30 minuter.

När jag hade stängt av motorn fick jag höra att jag hade kört på fint och klarat uppkörningen! :)

Hoppas mitt inlägg hjälper er nervositet. Jag pratade med inspektören om min utbildning, jobb osv. Fick höra att en typisk dag så brukar dom köra upp mot 10 elever! Tycker vi hade det trevligt och det hjälpte min nervositet enormt!
Glad kille 2021-10-04 19:17 ! Citera #
Även värt att nämna:

* Detta var min första uppkörning

* Tycker själv att jag inte körde perfekt

* Det är okej att göra mindre fel

* Som sagt, var väldigt nervös

* Blev även tillsagd innan vi satte igång - ”Undvik onödiga stopp” (Vilket även är något jag gjorde) :)
lill 2021-10-04 22:21 ! Citera #
Grattis tillditt kortet :)
Glad kille 2021-10-06 10:15 ! Citera #
lill 2021-10-04
Grattis tillditt kortet :)
Tack!! :D
J 2021-10-06 10:36 ! Citera #
Grattis till körkortet!!! =)
Glad kille 2021-10-06 17:29 ! Citera #
J 2021-10-06
Grattis till körkortet!!! =)
Tackar så mycket! :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor