Start > Körkortsforum > Korsningar?

Korsningar?

jannika 2010-07-15 15:28 ! Citera #
I korsningar där du svänger måste du inte lämna företräde åt gångtrafikanterna på den korsande gatan om du har grönt ljus? vad är rätt svar jag är lite osäker
Gäst 2010-07-15 17:42 ! Citera #
Ja, i nästan alla fall. Om du kör höger och det finns särskild ljusreglering för att köra höger, då bör inte gångtrafikanterna att ha grönt samtidigt som dig. Är däremot ljusregleringen för höger nersläckt eller saknas så kommer gångtrafikanterna att ha grönt ljus samtidigt som dig och då måste du ju självklart stanna.
Gäst 2010-07-15 17:54 ! Citera #
Fast det är lurigt när det kommer en cyklist.
Då behöver man inte lämna företräde, men på nåt sätt så tror cyklisten det.
Och jag stannar alltid och släpper förbi dem.
Gäst 2010-07-16 08:36 ! Citera #
Hank
Fast det är lurigt när det kommer en cyklist.
Då behöver man inte lämna företräde, men på nåt sätt så tror cyklisten det.
Och jag stannar alltid och släpper förbi dem.


På: https://korkortonline.se/teori/tatort-stadskorning/

Står det att läsa:
Undantag: Korsar du en cykelöverfart i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelöverfarten, även cyklister och mopedister.
Gäst 2010-07-16 12:03 ! Citera #
Jag tänkte på cyklister på övergångsställen, dom behöver man inte slåppa fram, men som sagt jag är snäll och släpper förbi dom också :D
tyra 2010-08-11 21:43 ! Citera #
Man måste väl inte lämna företräde om det är trafikljus för gångtrafikanterna?
är det ett oövervakat övergångställe så ja..... annars tvivlar jag på det....
maja 2010-08-21 19:37 ! Citera #
Ja, både du och gångtraffikanterna kan ha grönt och då ska du veja för dem. Men om ljuset har en grön pil, behöver du inte oroa dig, för då har inga andra grönt som du kan stöta på...
headstrong_ 2010-08-22 10:17 ! Citera #
Man har ju alltid väjningsplikt för gående, så var beredd att stanna oavsett. Cyklister kör ju ofta med att kasta sig av cykeln i sista sekund och fortsätta gående över vägen, så lika bra att stanna för dem också..
Gäst 2010-08-23 11:04 ! Citera #
Det beror nog på om övergångsstället är bevakat eller obevakat också. För om det nu är obevakat måste du alltid släppa fram de men om det däremot är ett bevakat övergångsställe så har de förmodligen rött när du har grönt. Det gäller att vara väldigt uppmärksam!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo