Start > Körkortsforum > Vad gäller?

Vad gäller?

Gäst 2021-10-04 14:02 ! Citera #
Om jag står här och ska svänga höger och motsatt mig står en cyklist som samtidigt som jag börjar köra blir släppt av en bil som kommer på vägen till höger om mig. Så att han alltså börjar cykla över övergångstället till höger om mig. Jag kör vidare utan problem då jag hann förbi innan cyklisten utan hinder. Jag blev bara lite förvirrad av hela situationen och undrar vem som ligger till ansvar för detta. Jag upptäckte rätt sent att cyklisten skulle över då den först bromsa och jag var inte beredd på att bilen skulle släppa den. Jag hade hunnit bromsa för den om jag ville men då det inte var ett hinder eller skapade irritation så fortsatte jag. Jag hade ändå företräde också, och nej jag försökte inte hävda min rätt... det är bland det dummaste man kan göra i trafiken, jag bedömde det säkert att fortsätta och då gjorde jag också det. Det jag undrar är om jag hade missat helt och hållet att cyklisten åkte ut, vilket då hade kunnat bli illa. Vem hade då blivit vållande i denna situation?

https://www.google.se/maps/@59.0592361,15.1160807,3a,84.3y,179.1h,98.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNQiXQ40XLOFL2HKq3m9nDQ!2e0!7i16384!8i8192

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov