Start > Körkortsforum > Farsta uppkörning

Farsta uppkörning

Emma 2021-10-04 12:17 ! Citera #
Hej! Tänkte skriva min uppkörning i farsta hur allt gick till och vart vi åkte osv.
Jag körde med trafikskolans bil så vi kom dit, gick upp till trafikverket och inväntade en inspektör.
Han kom och bad om legg och förklarade vad han kommer bedöma mig på och sa även att misstag kan göras bara dom inte upprepas samma flera gånger eller är farliga.
Jag var inte jättenervös utan tänkte att dethär är en vanlig körlektion bara lite kortare. Kl var 9.00 och då vet jag att man brukar köra ut mot länna/haninge så där hade vi åkt mycket innan.
Efter jag fick skriva namnteckning så gick vi ner till bilen.
Det regnade ute så jag fick kolla vindrutetorkarna och spolarvätskan så den funkade.
Sen körde vi ut från parkeringen och sen till höger i första korsningen ut från trafikverket. Där är det en 50 väg med högerrregel, jag saktade in vid korsningarna och höll bra koll så ingen bil kom hastigt från höger. Då jag åkt denna väg flera gånger så visste jag hur jag skulle lägga mig när han sedan sa att vi skulle ta höger och följa skyltar mot nynäshamn. Du ska lägga dig vänster vid trafikljuset och sen höger när du svängt. Gasade på och sedan sa han åk mot huddinge. Låg bakom en lastbil så låg runt 80km (på 100 väg) och förklarade att jag kommer inte köra om då vi ändå ska svänga av här snart. Kör av och han säger åk mot huddinge C, det vet jag är tredje avfarten så jag lägger mig direkt till vänster och sedan kör jag genom och då kommer en till cirkulation som han säger kör rakt fram. Då är vid på landsvägen mot huddinge (lissma). Perfekt då jag tränat mycket här. En bit in ber han mig försöka köra in vid det röda huset (vänster sväng på landsväg) så i god tid blinkar jag vänster, kollar så att det är lämpligt och saktar ner och kör in i industriområdet. Här inne tar jag det lugnt då det är trångt och kan komma stora fordon. Han ber mig ta vänster och sen ber mig vända bilen hur jag vill, så jag backar runt hörn upp mot en ”parkering” sen åker fram, där ber han mig ta vänster och sen parkera på en parkering. Så jag kör ba in i luckan med bra avstånd. Bra tack säger han och ber mig köra tillbaka, så jag åker ut till landsvägen igen, genom cirkulationsplatsen och han ber mig köra mot stockholm city. Lägger mig till vänster, kör igenom och ut på motorvägen. Sedan ber han mig köra av mot älvsjö, upp mot larsboda och in vid en trång gata med parkerade bilar, här tar jag de lugnt och har bra avstånd till dom parkerade bilarna. Sedan kör vi mot trafikverket igen och då ber han mig köra in på en parkering bara. Och där var de nervöst kan jag säga, men grattis du är godkänd! Och den känslan är sjuk.
Ett tips är att kolla i speglarna mycket, jag kollade mycket i backspeglen men jag överdrev inte som många skriver att man ska göra. Ha koll runt om dig och ta de lugnt. Tänk att det är en körlektion men en annan lärare bara:)
Emil 2021-10-05 08:47 ! Citera #
Grattis! Farsta är inte svårt som folk tror, och det stämmer att på förmiddagen åker man oftast ut mot Länna/Haninge.
Gäst 2021-10-05 18:30 ! Citera #
Emil 2021-10-05
Grattis! Farsta är inte svårt som folk tror, och det stämmer att på förmiddagen åker man oftast ut mot Länna/Haninge.
Farsta är betydligt svårare om man blir tvungen att åka mot stan aka norrut. Åker man söderut så är det mycket mycket lättare...
Gäst 2021-10-06 09:11 ! Citera #
Emma beskriver exakt hur en uppkörning går till, och man ser att hon hanterar de uppkomna momenten lugnt och metodiskt.

Om man tänker på detta viset så spelar det faktiskt ingen roll var man kör upp.
Kan man köra på en plats så kan man göra det överallt.
Emil 2021-10-06 10:42 ! Citera #
Gäst 2021-10-05
Farsta är betydligt svårare om man blir tvungen att åka mot stan aka norrut. Åker man söderut så är det mycket mycket lättare...
Kan du köra bil så är det inga konstigheter
Gäst 2021-10-06 11:59 ! Citera #
Gäst 2021-10-06
Emma beskriver exakt hur en uppkörning går till, och man ser att hon hanterar de uppkomna momenten lugnt och metodiskt.

Om man tänker på detta viset så spelar det faktiskt ingen roll var man kör upp.
Kan man köra på en plats så kan man göra det överallt.
Man har alltid större chans att klara av det när det finns mindre trafik och mindre oförutsägbara situationer som testar ens förmåga att ta blixtsnabba beslut. Dessutom finns flera konstiga skyltar (andra typer av fordon som spårvagnar osv) i storstäder också.

Just därför är det så många som kuggar i storstäder och väljer att få omprovet i små hålor.

Inget fel med det men det är bara så.
Johanna 2021-10-06 13:17 ! Citera #
Emil 2021-10-06
Kan du köra bil så är det inga konstigheter
Jag har hört att man har större chans att klara om man kör upp med en trafikskola än privatist, någon som vet något mer om detta?
Jonas 2021-10-07 06:26 ! Citera #
Tittar man på statistiken, så stämmer det att det är fler av dem som kör upp via trafikskolor som klarar uppkörningarna än de som kommer privat. Men att det skulle bero på att man ger fördelar till de som kommer från trafikskolor är jag bestämt övertygad om att det är felaktigt (visst skulle någon enstaka inspektör kunna göra det, men inte Trafikverket som helhet).

Det finns, som jag ser det, två primära skäl till att det ser ut som det gör i statistiken: Dels så har de flesta trafikskolor en policy att bara låta sina elever köra upp via skolan om de anser dem redo för det. Det innebär att jämfört med privatister (som då också innehåller dem som väljer att köra upp privat för att skolan inte vill låta dem göra det genom skolan än) så har dessa personer redan passerat ett ”filter”, och det står nog för en stor del av skillnaderna som syns i statistiken.

Det andra skälet är att de som kommer från trafikskolorna har (åtminstone under den del av övningskörningen som skett på skolan) fått lära sig den körteknik och det trafikbeteende som Trafikverket vill se på en uppkörning. Att kunna framföra sitt fordon är en sak, att köra på det sättet som man önskar se på en uppkörning är inte nödvändigtvis samma sak.
Jonas 2021-10-07 06:46 ! Citera #
Kompletterar med siffrorna (gäller perioden April till September 2021):

För de som gör provet första gången:
Privatister 41,1% godkända
Trafikskola 70,8% godkända

Alla prov (inkluderar också förstagångsproven):
Privatister: 36,8% godkända
Trafikskola: 66,3% godkända
Johanna 2021-10-07 07:15 ! Citera #
Jonas 2021-10-07
Kompletterar med siffrorna (gäller perioden April till September 2021):

För de som gör provet första gången:
Privatister 41,1% godkända
Trafikskola 70,8% godkända

Alla prov (inkluderar också förstagångsproven):
Privatister: 36,8% godkända
Trafikskola: 66,3% godkända
Tack för förklaringen & statistiken!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest