Hej! Tänkte skriva min uppkörning i farsta hur allt gick till och vart vi åkte osv.
Jag körde med trafikskolans bil så vi kom dit, gick upp till trafikverket och inväntade en inspektör.
Han kom och bad om legg och förklarade vad han kommer bedöma mig på och sa även att misstag kan göras bara dom inte upprepas samma flera gånger eller är farliga.
Jag var inte jättenervös utan tänkte att dethär är en vanlig körlektion bara lite kortare. Kl var 9.00 och då vet jag att man brukar köra ut mot länna/haninge så där hade vi åkt mycket innan.
Efter jag fick skriva namnteckning så gick vi ner till bilen.
Det regnade ute så jag fick kolla vindrutetorkarna och spolarvätskan så den funkade.
Sen körde vi ut från parkeringen och sen till höger i första korsningen ut från trafikverket. Där är det en 50 väg med högerrregel, jag saktade in vid korsningarna och höll bra koll så ingen bil kom hastigt från höger. Då jag åkt denna väg flera gånger så visste jag hur jag skulle lägga mig när han sedan sa att vi skulle ta höger och följa skyltar mot nynäshamn. Du ska lägga dig vänster vid trafikljuset och sen höger när du svängt. Gasade på och sedan sa han åk mot huddinge. Låg bakom en lastbil så låg runt 80km (på 100 väg) och förklarade att jag kommer inte köra om då vi ändå ska svänga av här snart. Kör av och han säger åk mot huddinge C, det vet jag är tredje avfarten så jag lägger mig direkt till vänster och sedan kör jag genom och då kommer en till cirkulation som han säger kör rakt fram. Då är vid på landsvägen mot huddinge (lissma). Perfekt då jag tränat mycket här. En bit in ber han mig försöka köra in vid det röda huset (vänster sväng på landsväg) så i god tid blinkar jag vänster, kollar så att det är lämpligt och saktar ner och kör in i industriområdet. Här inne tar jag det lugnt då det är trångt och kan komma stora fordon. Han ber mig ta vänster och sen ber mig vända bilen hur jag vill, så jag backar runt hörn upp mot en ”parkering” sen åker fram, där ber han mig ta vänster och sen parkera på en parkering. Så jag kör ba in i luckan med bra avstånd. Bra tack säger han och ber mig köra tillbaka, så jag åker ut till landsvägen igen, genom cirkulationsplatsen och han ber mig köra mot stockholm city. Lägger mig till vänster, kör igenom och ut på motorvägen. Sedan ber han mig köra av mot älvsjö, upp mot larsboda och in vid en trång gata med parkerade bilar, här tar jag de lugnt och har bra avstånd till dom parkerade bilarna. Sedan kör vi mot trafikverket igen och då ber han mig köra in på en parkering bara. Och där var de nervöst kan jag säga, men grattis du är godkänd! Och den känslan är sjuk.
Ett tips är att kolla i speglarna mycket, jag kollade mycket i backspeglen men jag överdrev inte som många skriver att man ska göra. Ha koll runt om dig och ta de lugnt. Tänk att det är en körlektion men en annan lärare bara