Start > Körkortsforum > Övergångställe

Övergångställe

Fj 2021-10-03 12:01 ! Citera #
Får man om man hinner utan att hindra gående på övergångstället köra före dem när de befinner sig på övergångstället, och nej inte så nära att man riskerar att köra på dem!
Gäst 2021-10-03 17:13 ! Citera #
Nej
Gäst 2021-10-03 18:35 ! Citera #
Jag menar om man svänger efter ett rödljus och korsar övergångsställe, inte att jag kommer i 50 blås mitt framför. Om jag har 10 meter på mig och de går sakta. Gör jag inte trafikflödet en tjänst om jag kör då?
Gäst 2021-10-03 20:21 ! Citera #
Ja, i vissa fall. Lagen säger:

Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.

Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.


Är det extremt tydligt att det är lämpligt, är det okej. Det står att du får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder. Är de långt bort och det inte uppkommer fara eller hinder är det okej tolkar jag det som.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor