Start > Körkortsforum > Cyklister

Cyklister

Gäst 2021-10-02 15:23 ! Citera #
Är det bara jag som blir nervös av cyklister i trafiken, sjukt oförutsägbara. Så fort jag ser en cyklist cykla mot övergångsställe så brukar jag oftast släppa över dem eller bromsa hastigt om de vara svänger ut och stannar precis innan. Har hänt att de bara cyklar ut framför en och känner hellre för att bromsa lite hårt än att köra på en cyklist. Detta sker oftast på utfarter fån rondeller när de bara dyker upp eller ser ut som att de tänker åka över.
AV 2021-10-10 01:43 ! Citera #
Här är vad jag hittat om vad lagen säger.

• Cyklisten har väjningsplikt. En cyklist som kör ut från en cykelbana har väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen. Trafikförordningen 3:21

• En bilist som närmar sig en cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklist som är ute på cykelpassagen. Trafikförordningen 3:61

• En bilist som ska köra ut ur en rondell eller vägkorsning ska köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Trafikförordningen 3:61

• Generellt ska alla förare hålla en tillräckligt låg hastighet där korsande fordonstrafik kan förekomma. Trafikförordningen 3:15

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo