Korsning, vänta på bilar?
Imgur.com/jYjSxKj.png
I såna här situationer ska jag (svarta volvon) vänta på att alla bilar bakom lastbilen har kört (antingen rakt fram eller svängt till höger)
men om jag ser att bilen blinkar att den ska svänga höger, får jag köra in på den nya vägen samtidigt då? (i vänstra körfältet)?
När jag övningskörde på trafikskola har jag för mig att jag alltid väntade, men ute i trafiken ser jag ofta folk som svänger in på vänstra körfält på den nya vägen SAMTIDIGT som en bil svänger åt höger in på höger körfält på nya vägen.
imgur.com/iJwyVHk.png
Bild från andra sidan.
En annan fråga är väl om svarta volvon får köra in på höger körfält direkt? Får bilarna som ska svänga höger svänga in på vänster körfält direkt?
Detta var korsningen som jag alltid väntade, även om de skulle svänga höger, var så jag körde med trafikskolan, så var rätt I guess? imgur.com/gDXTVgc.png
Jag skulle se detta på samma sätt som att blinka.
Om en bil blinkar ut ur en rondell, så litar många på det och kör in i rondellen. Ofta går det bra, men om den som blinkar ut ångrar sig, kan det bli problem. Säkrast är att vänta tills man är säker. Du har väjningsplikt trots att någon ”luras” med blinkers.
Samma här, om du tydligt ser att en bil ligger till höger och ska fortsätta med det, så kan du svänga samtidigt till vänster. Men blir det problem, har den andra bilen mest rätt. Detta eftersom svängningsregeln gäller som jag ser det.
Köra till höger/vänster direkt? Ja, om det kan göras säkert så får alla göra det. Den svarta Volvon har dock störst skyldigheter enligt svängningsregeln.
Senaste foruminläggen
Rubrik