Start > Körkortsforum > Rött ljus efter korsning

Rött ljus efter korsning

Farfar 2021-09-29 22:14 ! Citera #
Jag vet inte ens hur jag ska uttrycka mig så att ni förstår frågan men hoppas på det bästa.

Ibland när man kommer till en korsning och ska svänga vänster eller höger så kommer det leda till att direkt efter svängen så kommer man passera ett rött ljus. Signalen reglerar dock trafiken på den motsatta led. Jag skulle naturligtvis inte stanna men förstår egentligen inte varför.

Jag menar, innan jag öht fått svänga så har jag ofta redan stannat och inväntat grönt vid ”min” stoppsignal innan svängen, där det ofta också finns en stopplinje. Men jag kommer ju faktiskt passera ett rött ljus efter svängen, borde man rätteligen inte också stanna där om man nu följde reglerna till punk och pricka? Som sagt, nu gör man ju inte så eftersom en sån trafiklösning inte skulle funka, men va är det för regel som faktiskt säger att jag får åka förbi det röda ljuset efter svängen?
Gäst 2021-09-29 22:34 ! Citera #
Finns en liknande tråd:

https://korkortonline.se/forum/9205/

Det viktiga är stopplinjen. När du står vid ”din” signal har du en stopplinje framför dig. När du sen svänger och ser den andra signalen (som är röd) passerar du ingen stopplinje, eftersom stopplinjen som tillhör den signalen sitter framför den korsande trafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor