Start > Körkortsforum > Blinka in i rondell

Blinka in i rondell

A 2021-09-29 16:19 ! Citera #
Hej hej! Jag vet att man inte enligt lag behöver blinka in i en rondell, men däremot ut.
Räcker det att man endast blinkar ut på uppkörningen eller vill dom att man ska blinka in också?
Gäst 2021-09-29 16:39 ! Citera #
Hur kör du annars när det inte är uppkörning? Skulle råda dig till att köra på samma sätt under uppkörningen. Kör som du har fått lära dig på trafikskolan. :?
Gäst 2021-10-01 14:02 ! Citera #
Inget fel att blinka in i en cirkulationsplats ex man ska till vänster. så det är åkej. skadar inte att vara extra tydlig.

Men du ska blinka höger när du ska ut.

Kapish.
Lisan 2021-10-04 12:05 ! Citera #
Min trafiklärare ville att jag skulle blinka in i rondell ifall jag skulle köra trekvarts varv.
På min uppkörning fick jag köra i tre olika rondeller, två av tillfällena var att jag skulle köra trekvarts varv och då blinkade jag in, annars inte.
Tänk på att om det är dubbelfilig rondell så måste man blinka när man byter körfält också.
Jag klarade min uppkörning.
Emma 2021-10-04 12:19 ! Citera #
Jag har lärt mig på körskolan att ska man vänster/tredje avfart så blinkar du vänster innan du åker in sen höger vid refugen innan du ska ut. Hade uppkörning idag och gjorde så och vart godkänd.
Gästen 2021-10-05 17:07 ! Citera #
Höger i rondellen: Blinka in (höger blink) redan innan rondell och håll blinkern hela vägen ut ur rondellen.

Rakt fram i rondellen: blinka inte in, lägg dig i yttre körfält (om bara ett körfält, håll ut till höger hela tiden), blinka ut med höger blinker.

Vänstersväng: Blinka vänster in i rondellen, lägg dig direkt i innersta körfältet (eller håll in till vänster vid ett körfält), när du passerar ”rakt fram-utfarten” ska du ha lagt dig i yttre körfältet genom att blinka höger (eller håll ut höger bara) - kolla döda vinkeln noga - och blinka ut med höger när du lämnar rondellen. Ibland kan en vänstersväng ske för båda körfälten, och då behöver man ju inte byta körfält/blinka ut, men oftast ska man anta grundplacering till höger körfält ändå.

Så har jag fått lära mig av flera olika körskolor/trafiklärare. Funkat bra! Visa tydligt vart du ska även om det inte är en tvåfilig rondell genom din placering.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:50
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest