Start > Körkortsforum > Vinka bilisten till högerregel…

Vinka bilisten till högerregeln kornsning?

KatarinaVallentuna 2021-09-29 14:36 ! Citera #
Jag skulle vilja fråga om du får vinka till en bil som ligger i din höger, och du du har väjningsplikt mot bilisten på grund av högerregeln.

Jag har pratat med två lärare. En säger ”Vinka inte till någon fotgängare, bilister, cyklister etc.” och den andra säger ”bara i högerregeln kan du vinka för att undvika situationen att båda bilarna är stoppade”.

Någon som har bättre tips?
Gäst 2021-09-29 16:44 ! Citera #
Om du stannar så fattar den andra bilen efter ett tag vad det är som sker. Om det tar 10 sekunder så skit samma, du kör ju iaf lagligt. ;)
Gäst 2021-09-30 01:13 ! Citera #
KatarinaVallentuna 2021-09-29
Jag skulle vilja fråga om du får vinka till en bil som ligger i din höger, och du du har väjningsplikt mot bilisten på grund av högerregeln.

Jag har pratat med två lärare. En säger ”Vinka inte till någon fotgängare, bilister, cyklister etc.” och den andra säger ”bara i högerregeln kan du vinka för att undvika situationen att båda bilarna är stoppade”.

Någon som har bättre tips?
Nej. du får inte vinka. det kan bli skitfel. invagga falsk säkerhet.

precis som lärarna säger.

en jag känner råkade göra detta på en uppkörning. samma situation som du skrev.

kuggad direkt på den vinkningen.
Börje Kugg 2021-09-30 19:36 ! Citera #
Vinka inte fram!

Om det skulle vara så att bilisten som du stannat för på Högerregeln inte kör, och det är uppenbart att den inte vill köra, trots att ni stått still en bra stund - fortsätt framåt istället med låg hastighet, och säg till Trafikinspektören att det är dags att fortsätta, trots att det är högerregeln.

Då visar du ändå att du förstår och respekterar väjningsplikten. Men samtidigt är viktigt att också visa att du inte blockerar den omgivande trafiken, exempelvis svängande och bakomvarande.

Du måste göra en kompromiss helt enkelt, i dessa extremfall.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo