Start > Körkortsforum > Start i backe

Start i backe

Gäst 2021-09-27 15:02 ! Citera #
När jag övade start i backe så märkte jag att jag hade dålig koll på det runt om mig för jag la mer fokus på själva starten. Tur nog var detta i ett villakvarter som är 30kmh och knappt någon trafik då det är en återvändsgränd med bara boende från kvarteret som vistas på vägen. Ändå tror jag att jag tog lite för givet att det inte skulle komma någon trafik då jag kollade snabbt sen la allt fokus på starten, mellan det att jag kolla och starta var det väl kanske 10 sekunder . Var detta väldigt dåligt av mig och är det en sak som kommer med träning?
Gäst 2021-09-27 19:04 ! Citera #
I uppkörning brukar tid inte vara världens problem så länge det sker säkert och inte orsakar hinder i trafik. I ställen där det är maxfart på 30 km/h brukas inte trafik orsakas då det är lätt att komma upp till den hastigheten och det går att bromsa fort. Var alltid medveten om din omgivning genom spegelrutinerna, det räcker me att kolla igenom dom och fortsätta köra men var försiktig med att inte köra iväg förrän du kollat. Det ska inte vara så stort problem var inte orolig, det är en vanesak och sätter sig i muskelminnet senare att kolla runt innan du åker iväg. Tänk på det några gånger så kommer du automatiskt kolla i framtiden!
Gäst 2021-09-27 19:54 ! Citera #
Jag var lite otydlig med att jag inte starta från vägkant utan åkte ut på en väg som var som den jag beskrev. Jag kollade noggrant för att sedan börja starta vilket tog lite tid eftersom det var en backstart och jag tyckte att jag borde ha mer fokus under tiden jag startar också men antar att det är som du sa ändå. Tack för svar!
Gäst 2021-09-27 20:47 ! Citera #
Det är okej, fortsätt öva på dedär tills du ändå känner dig säker på starten så att den inte kräver lika mycket tid. Därefter ska du som sagt försöka sätta spegelrutinen som muskelminne. Ett steg i taget ingen fara, de ordnar sig :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor