Start > Körkortsforum > Vem blir ansvarig?

Vem blir ansvarig?

Gäst 2021-09-25 15:13 ! Citera #
Hej, jag har en fråga.Om jag skulle vara påväg in i en cirkulationsplats och jag saktar ner och kommer långsamt i 2ans växel och jag sent ser att bilen i cirkulationen kommer göra mig tvungen att stanna. Så jag får alltså stanna rätt hastigt. Om jag då skulle ha en bil tätt i arslet och han skulle köra in i mig om jag bromsade hårt. Vem blir så ansvarig?
Andy 2021-09-26 17:29 ! Citera #
Det blir inte ditt fel för du måste få kunna bromsa utan att behöva bli påkörd bakifrån även om din planering kanske inte vara bra måste det finnas ”room for error”. Det blir hans fel eftersom han inte hållit tillräckligt med avstånd. Nästan alla påkörningar bakifrån blir motpartens fel och inte ditt om du blir påkörd bakifrån.
Gäst 2021-09-26 19:40 ! Citera #
Okej då förstår jag det bättre. Jag mena inte att jag kommer fram och ser när jag väl är framme att bilen ska åka så jag måste bromsa. Mena mer att den var otydlig i placering och fick mig att bromsa av tvekan på om jag verkligen förstod den rätt. Tack för hjälpen!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest