Start > Körkortsforum > Min uppkörningshistoria (Kugga…

Min uppkörningshistoria (Kuggad x2)

Junkan 2021-09-24 16:29 ! Citera #
Okej, hade alltså min ANDRA uppkörning idag så saker och ting känns extremt dåligt, har fått super trevliga instruktörer båda gångerna vilket får allting att kännas ännu sämre.
Han frågade om säkerhetskontrollen gick bra första gången och jag svarade ja, så vi skippade den. Han gick sedan igenom lite kort om bilen och jag fick justera sätena, speglar mm. Han nämnde även att han kommer bedöma helheten och om man gör ett misstag är inte det hela världen sålänge det inte är något rakt ut ”farligt”

Sedan var det dags för körning, han ber mig köra mot E20 stockholm och allting går frid och fröjd, en felfri körning.

Efter motorvägen ber han mig att följa skyltar till nästa avfart, tillbaks mot stan varpå allting återigen är felfritt, vi kommer därefter till en korsning, jag har placerat bilen lite för långt till höger, men eftersom det inte var någon trafik vid denna tidpunkt så behövde jag inte stanna bilen egentligen, allting kändes svinbra vi satt och snackade om plugget och det kändes som att skjutsa runt en polare ungefär

Sedan fortsätter vi på en landsväg varpå jag ska svänga höger, min trafiklärare har alltid predikat om att man inte ska bromsa in för mycket, eller för tidigt eftersom det hindrar trafikflödet bakom mig, så jag ligger i 70, ser där jag ska svänga av långt innan det är dags, jag håller jämn fart tills jag bromsar in till 50-45-30 km/h och då är var det dags att svänga, han nämner ingenting och det kändes bra, jag hade ju trots allt följt trafikskolans rekommendationer om hur man ska svänga och bete sig i trafiken.

Vi åker tillbaks, allting går toppen, vi pratar på och jag kör återigen felfritt genom byggnationer, gör en korrekt vänstersväng följer alla trafikregler samt hastigheter, kunde manövrera bilen, backparkera samt göra en trestegsvändning.

Vi kommer tillbaks till trafikskolan och jag har nästan ett leende på mitt ansikte ”dedär gick ju hur bra som helst, äntligen!” och då kommer det ”detta är tyvärr inte godkänt”…
Jag kan verkligen inte FÖRSTÅ vad han säger, hur mycket bättre kan jag köra? allting har gått så korrekt till som det bara går.

Senare får jag ju mailet med resultatet, och så står det ”Brister har visat sig i följande: Sväng från landsväg” jag är helt förkrossad och det känns på snudd till omöjligt? Han nämnde även att en anledning är hur jag placerade bilen i EN korsning, vilket var lite för mycket till höger när jag skulle vänster. Hur kan de säga att dem bedömer helheten men kan kugga mig för en sådan simpel sak? Jag har verkligen ingenting positivt att säga om trafikverket.

Om ni har läst såhär långt tack!! Är nästan säker på att det finns tusentals där ute som har varit med om samma sak :/
Me too 2021-10-08 23:15 ! Citera #
Vissa är snakes
Samma här 2021-10-09 12:10 ! Citera #
Supertråkigt egentligen, min andra kuggade uppkörning var för att jag bromsade innan en avfart på motorväg, låter superdumt i efterhand, men min första kuggade uppkörning hade nämnt att jag kom in för snabbt i avfarten. Känns som att de letar fel när man egentligen kör säkert och som majoriteten av förare.
Gäst 2022-02-11 11:55 ! Citera #
Samma här 2021-10-09
Supertråkigt egentligen, min andra kuggade uppkörning var för att jag bromsade innan en avfart på motorväg, låter superdumt i efterhand, men min första kuggade uppkörning hade nämnt att jag kom in för snabbt i avfarten. Känns som att de letar fel när man egentligen kör säkert och som majoriteten av förare.
Folk som bromsar innan avfarten ska ha nackskott. Du ska ej bromsa med bromsen innan hela din bil är inne på avfarten, inte innan. Du använder ”motorbroms” för att sakta ner bilen innan avfarten. På en 100 km/h motorväg så är avfarterna så pass långa att det räcker med att släppa gasen och försöka sikta på att ligga på 90 km/h när du påbörjar filbytet till avfarten.

När du väl är på avfarten då först kan du börja använda bromsen och nerväxlingar m.m. bid behov.
Kör man bra och planerar sin körning så kan du motorbromsa hela avfarten utan att behöva röra bromsen innan den korsningen som kommer (självklart med respekt för väder, trafikförhållanden med mera).

Trot även att du fick kuggningen för att din hastiga inbromsning innan avfart tyder på dålig planering dv.s dålig kotnroll.
Johansson 2022-06-27 19:59 ! Citera #
30km/h är på tok för hög hastighet för en skarp högersväng (även på landsväg). Du lär helt klart gå ut i vänstra sidan av vägen du kör in på. Möjligen att det kan funka vid vänstersväng, men jag hade nog gått ner mer än så även då. Vid skarp högersväng ska du ju nästan stå stilla. De bakom dig kan ju köra om ifall det stör dem. Bromsa och blinka i god tid

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov