Start > Körkortsforum > Att veta vart man ska?!

Att veta vart man ska?!

CLAV 2021-09-24 16:06 ! Citera #
Hej, jag ska köra upp om ca 20 dagar, i Sollentuna. Men mitt lokalsinne är inte på topp och Sollentuna är inte super bekant.

Som jag har förstått det skall man kunna följa destinationer, som tex kör mot Stockholm, eller kör mot Märsta. Så till er som har kört upp i Sollentuna eller bara till er som ha kört upp. Vad har ni för tips när det kommer till att läsa skyltar och hitta. Tips uppskattar verkligen, speciellt om det har med Sollentuna att göra.

Finns det tex några speciella mål man kör mot i Sollentuna, destinationer som brukas fråga om. 8-)
Joe 2021-09-25 10:53 ! Citera #
Jag hade min första uppkörning i Sollentuna och fick bl.a köra i den trefiliga rondellen vid Rotebro handelsplats. Jag hade INTE övat tillräckligt på att läsa skyltar på ett metodiskt och bra sätt så jag misslyckades totalt och kuggade pga det och lite andra grejer som antagligen hände för att jag hamnade i fel mindset efter rondellen.

Det var bara att åka hem och öva sönder på att läsa skyltar och ligga i rätt fil. Jag åkte med mamma till massa ställen som var helt okända för mig och hon gav mig instruktioner som ”kör mot X” och så skulle jag leta efter en skylt med instruktioner om var jag skulle svänga av etc. Körde upp mindre än en vecka senare i en helt främmande stad 1,5 h bort och klarade det galant.

Så mitt bästa tips är att inte bara köra i Sollentuna och lära sig rutterna där utan att istället köra på helt nya ställen där du inte hittar och använda dig enbart av skyltarna för att veta vart du ska och vilken fil du ska ligga i. På så sätt lär man sig inte bara för uppkörningen utan också för hela livet.

Plus, var beredd på att du kan behöva köra i trefiliga rondell. Dessutom finns det ett par rondeller i Sollentuna där man får ligga i högerfil när man ska svänga vänster. Kan vara bra att veta.
KatarinaVallentuna 2021-09-26 13:17 ! Citera #
Hej jag har min uppkörning i Sollentuna 31 Sept. Jag kör min privat bill (övningskör) sedan Januari 10-12 timmer varje veckan i områden runt Trafikverket i Sollentuna. Jag har kört dena områden:

Edsberg, Edsbacka, Väsjö, Täby/Täby Kyrkby, Ηäggvik, Norrviken, Vaxmora, Viby, Rotebro, Bollstasnäs, Johannelund, Upplands Väsby C, Sollentuna C, Tureberg, Helenelund, Silverdal, Ursvik,
Kista, Husby, Akalla, Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Frösunda, Hagalund.

Det är viktigt för uppkörning att veta ruttan som man kan placera bilen bättre och planera körningön.

Lycka till

Lycka till.
CLAV 2021-09-26 20:02 ! Citera #
Tack för era svar, ska ha körlektion på torsdag. Tänkte förklara situationen och ta hjälp av era tips. Till dig som ska ha uppkörning den 31, kul o veta hur det går.

Kan också lägga ut vilka tips körskolan gav mig:) Lycka till!!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo