Start > Körkortsforum > Påfart

Påfart

Gäst 2021-09-22 16:46 ! Citera #
En gång när jag åkte på en motorvägspåfart var det en lastbil som låg vid min sida och jag trodde jag skulle kunna hinna före den på påfartssträckan alltså inte att jag skulle köra om den av stress utan att den åker 80 och jag 110 så logiskt sett borde jag bara kunna köra som vanligt och komma ut framför med god marginal när det inte är heldraget längre men jag märkte att den inte åkte 80 så jag bromsade tidigt och åkte in bakom istället då jag märkte att den inte var någon bra idé att fortsätta förbi den. Gjorde jag något fel i denna situation?
Gäst 2021-09-22 17:52 ! Citera #
Det var väl snarare lastbilsföraren som gjorde ”fel” iom att han körde fortare än tillåtet (med lastbil)?
Var det mycket trafik?

Jag vet inte hur någon annan hade löst det på annat sätt, då han uppenbarligen körde fortare än tillåtet, (=fel) samtidigt som du (man) har skyldighet att anpassa dig därefter (oavsett om föraren bredvid gör fel), då säkerhet kommer först. Vilket du också gjorde.

Annars brukar ju bilar bredvid hjälpa till antingen genom att sänka hastigheten, höja, eller byta fil för att släppa igenom en.
Gäst 2021-09-22 18:33 ! Citera #
Nej det var inte speciellt mycket trafik, kändes som den till och med gasa på när jag var bredvid för jag borde ju kommit förbi om jag åkte 30kmh fortare än den. Men det blev broms och in bakom så det löste sig :).
Gäst 2021-09-22 19:08 ! Citera #
Hände samma sak på min uppkörning. Kom jämsides en lastbil och tänker att det bara är att gasa förbi för han kör väl i 90 max. Men han gasade på som fan :o Fick bromsa och lägga mig bakom. Efter att jag fick godkänt på uppkörningen sa inspektören att det var bra gjort.
Gäst 2021-09-22 21:04 ! Citera #
Tung lastbil får köra 90 km/h på motorväg och 80 km/h på andra vägar.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/trafikregler/hastighetstabla-20171201.pdf
Gäst 2021-09-22 22:10 ! Citera #
Med släp?
Gäst 2021-09-22 22:34 ! Citera #
Nej, med släp är det 80. ”Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp.” https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Lastbil/

Fokus på lastbilens hastighet känns lite fel. Fokus ska ligga på samarbetet mellan förarna.

Detta citat är bra:

”Huvudansvaret för att påfarten görs utan fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken ligger på föraren som vill köra in på motorvägen. Det är denne som ska anpassa sin hastighet till trafiken på motorvägen och det är denne som väljer rätt tillfälle att byta körfält från accelerationsfältet till motorvägens högra körfält.

Som alltid finns det ömsesidiga skyldigheter i trafiken, så självklart ska den som uppmärksammar att en annan förare vill byta till det körfält man kör i anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Ingen har väjnings-plikt utan det är samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte.”
Bo Göingberg, Transportstyrelsen


vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-regler-vid-motorvagspafart-40235

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo