Jag tänkte berätta lite om det jag letade efter inför mitt körkort som jag inte riktigt kunde hitta och ville veta.
Jag tog körkort på två månader under sommarlovet. Jag började plugga teori två månader innan teoriprovet. Då började jag med en timme per dag fram tills två isa tre veckor inna provet där jag pluggade kanske 4 timmar per dag. Jag läste boken på appen ”Ta Körkort” och gjorde alla nivåer och det var där jag lärde mig majoriteten av skyltarna då deras spel gör det lite roligare. Jag använde elevcentralen men läste inte ur boken där. Och en vecka kvar till provet så läste jag boken fysiskt där jag läste noggrant, strök under saker och markerade med post-its. Det var för mig inte så svårt som folk fick det att låta. Har du koll på teorin så är det inga problem. Klarade provet med 59 på första försöket.
Under allt plugg så övningskörde jag hemma med min pappa en timme per dag och hade en intensivkurs på Johans trafikskola. Vilket sammanlagt blev ca 3 timmars körning per dag under två veckor. Sedan en timme per dag i två veckor utöver det.
Jag körde upp fredag den 13 i Säffle och det var inte det svåraste jag gjort, men alla upplever det olika. Hon som hade uppkörningen var skit härlig. Hon satt bara och kollade ut genom fönstret vilket i alla fall fick mig mer lugn.
Jag fick köra lite i stadstrafik, trafikljus, lansväg, motorväg, avfart och påfart, stopplikt och backparkering.
Nu har jag haft körkort i lite över en månad och allt har varit så värt det Vet många som gett upp efter sitt första försök men det är bara att fortsätta att kämpa, körkort är en investering för hela livet.
Lycka till!