Vill berätta om min upplevelse med uppkörning i Farsta idag, det var min första uppkörning.
Jag har mest kört privat med min mamma, tagit 4 dubbellektioner på Gullmarsplans trafikskola. De ville att jag skulle ta fler lektioner, men jag hade dels inte råd dels har jag hört att trafikskolor alltid säger så för att tjäna pengar. Mina föräldrar tyckte att jag var redo för uppkörning.
Jag var så otroligt nervös inför provet. Min inspektör var en kvinna som var väldigt trevlig. Hon berättade att det hon huvudsakligen bedömer är att jag kan köra säkert, hon kommer inte att haka upp sig på småfel.
Vi fick teknikstrul med bilen så min uppkörning kom ihåg senare än planerat. Hon glömde nyckeln till bilen och sen fick vi inte igång bilen. Så därför blev min uppkörning lite kortare. Inspektören visade mig hur man ställde in allt i bilen. Den enda säkerhetskontroll som jag behövde göra var att kolla fotbromsen, så jag backade ut pyttelite från parkeringsrutan och tvärnitade. Hon sa att det var godkänt.
Från trafikverket bad hon mig att köra höger. Sen kom vi till ett trafikljus och det slog om till gult och jag stannade, men hann inte helt stanna bakom väjningslinjen, jag kom lite över den. Jag sa ”oj, nu hamnade jag lite över väjningslinjen men det var det eller att köra mot rött” då sa inspektören ”det gör inget, du står ju inte ivägen och du kan se trafikljuset”
Sen körde vi till Vega och i första rondellen tog vi höger och jag fick fickparkera i en stor ruta, och det var inga problem.
Sen fick jag vända tillbaka och köra mot Länna via motorvägen. Påfarten var ganska kort och jag växlade från tre till fem direkt, och det var många bilar så när jag försökte ta mig in i riktiga filen hamnade jag lite nära bilen bakom. Inspektören sa ”hade du kunnat göra något annorlunda?” och jag fick total panik, visste inte vad jag skulle svara. Då sa hon ”du borde inte växlat från tre till fem, du hann inte komma upp i tillräckligt hög hastighet”. Där och då kände jag att fuck, nu är jag underkänd.
När vi kom till Länna fick jag vända tillbaka i en rondell direkt och tillbaka till motorvägen mot Farsta. Den påfarten var längre och där gick det bra att hoppa från treans växel till femmans direkt. Därifrån sa hon att vi skulle köra till Farsta. En gång skulle jag byta fil till höger, men då bytte bilen bakom mig fil samtidigt och gasade på, så jag fick gå tillbaka till min fil och sen byta fil till höger när den andra bilen kört förbi. Sen körde jag tillbaka till trafikskolan.
Under hela körtiden kollade jag speglar och döda vinkeln överdrivet mycket. Tog det lugnt in i korsningar och rondeller. Fastän det var en ny bil för mig gick det bra med dragläget och att byta växel. Det var lite svårt att se varvtalet på den nya bilen, men det gick bra.
När vi kom tillbaka fick jag parkera och hon sa att jag var godkänd. Det jag behövde tänka på var att i påfarter som är korta ska jag inte hoppa över växlar, utan jag ska accelera snabbt istället. Jag är mycket nöjd med Farsta. Jag märkte att hon fokuserade på att jag skulle köra säkert, och inte på en massa småfel. Småfelen jag gjorde berodde nog mest på att jag var nervös, och det hade hon förståelse för.
Kan rekommendera Farsta. Kan man köra bil kommer de att se det.