Start > Körkortsforum > Uppkörningen är orättvis oavse…

Uppkörningen är orättvis oavsett vad vissa säger

Förarprövaren 2021-08-21 07:38 ! Citera #
Hej!

För ett par år sedan skrev jag ett inlägg på min blogg, UPPKÖRNINGSBLOGGEN, som tar upp frågan om orättvisa körprov. Där håller jag med, till viss del, om vad trådstartaren skriver, men jag tar samtidigt udden av det.
När jag läser vad trådstartaren skriver så slår det mig att denne framhärdar i att veta bättre än de trafikinspektörer som bedömt körningen, vilket förstås är ett misstag. Istället bör de besked som ges via inspektörerna tas emot med viss ödmjukhet och medföra att nödvändiga förändringar görs i det sätt på vilket fordonet framförs.
Jag förstår frustrationen men bedömer att den vända åt fel håll vilket gör att Status Quo upprätthålls.
Du som vill veta mer om hur trafikinspektören tänker och bedömer körprov bör kika in och läsa mer på http://uppkorningblog.com. Jag som skriver är en tidigare trafikinspektör med erfarenhet från ca 5500 körprov.
Förarprövaren 2021-08-21 07:38 ! Citera #
https://uppkorningblog.com/2016/05/07/rattvisa-korprov-finns-dom/
Gäst 2021-08-24 08:57 ! Citera #
Jag måste nog hålla med ts lite.

Jag har en vän som glömde att blinka ut ur rondell två gånger på samma uppkörning och klarade det trots att det är lag på att man ska blinka och kan innebära en trafikfara.

Jag kuggade när jag glömde att blinka vid ett körfältsbyte som jag hade kollat och det var inga bilar där.

Förstå mig rätt. Det var helt rätt att kugga mig eftersom jag missade att blinka, men då borde ju min vän också blivit kuggad om det ska vara rättvist?
Gäst2 2021-08-24 09:30 ! Citera #
Gäst 2021-08-24
Jag måste nog hålla med ts lite.

Jag har en vän som glömde att blinka ut ur rondell två gånger på samma uppkörning och klarade det trots att det är lag på att man ska blinka och kan innebära en trafikfara.

Jag kuggade när jag glömde att blinka vid ett körfältsbyte som jag hade kollat och det var inga bilar där.

Förstå mig rätt. Det var helt rätt att kugga mig eftersom jag missade att blinka, men då borde ju min vän också blivit kuggad om det ska vara rättvist?
Jag håller med. Det Det beror på inspektören. Det finns några inspektörer som godkänner lätt andra som underkänner nästan alla.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 19:26
1
I dag 14:09
8
I går 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest