Start > Körkortsforum > Så här klarade jag körprovet

Så här klarade jag körprovet

Au-Tomat 2021-08-17 15:25 ! Citera #
Jag körde upp imorse och klarade det på första försöket.
Jag kan ärligt säga att jag körde långt ifrån perfekt. Tvekade lite smått i korsningar etc., men helheten var tydligen tillräkligt bra. Inspektören sa att jag ”ju gjorde lite småfel” men att jag aldrig var en fara för andra trafikanter.

Jag har verkligen varit skitnervös och stressad inför det här och det var jag under uppkörningen också kan man lugnt säga!

I alla fall.. Eftersom jag har haft så mycket ångest inför att ta körkort, så valde jag tidigt att ta automatkörkort för att underlätta för mig själv. Att bara behöva styra bromsa och gasa gör (i alla fall i mitt fall) att jag har mycket mer utrymme på hårddisken (hjärnan) så att jag kan fokusera mer på trafikregler, spegelrutiner etc.

Jag har såklart övningskört ganska mycket, men förutom det så har jag faktiskt youtube att tacka för att det gick så pass bra i dag.

Jag bestämde mig för att göra en slags uteslutningsmetod för att jag verkligen inte skulle få några överraskningar på uppkörningen.

Jag kollade upp vilka bilar de har på Trafikverket där jag körde upp och kollade på youtube om hur man gör säkerhetskontroll säkert 20 ggr! (främst SunnesTrafikskolas videos som är helt fantastiska), så att jag skulle slippa bli stressad om jag t.ex. inte fattar hur ljusreglage funkar på en helt okänd bil.
Jag kunde verkligen allt om Volvo v60, fast jag aldrig kört den innan idag.
Då slapp jag stressa över det!

Jag körde upp i en för mig helt okänd stad, så jag youtubade (skittråkiga) dashcam videos i flera timmar på när nån kör runt i stan. På så sätt så lärde jag mig mycket av var jag ev. skulle köra och kunde kolla hastighet, cirkulationsplatser, enkelriktat etc. Det gjorde mig också mindre stressad.

Sen kollade jag på alla (och jag menar verkligen alla) videos av SunnesTrafikskola och Ta Körkort på youtube i typ två veckor.

Varje gång dom sa eller visade något som jag inte redan visste så kollade jag på videon igen och såg till att jag verkligen fattade vad de snackade om.

Jag kände mig verkligen redo för vilken trafiksituation som helst pga att jag hade fått exempel och tips från dessa kanaler och det gjorde att jag, trots min nervositet, kände mig tillräkligt självsäker utan att behöva tänka ”hoppas hen inte ber mig backa runt hörn, eller svänga vänster på lamdsväg” etc.
Jag kände mig såklart osäker ibland men innerst inne visste jag att jag ju hade gått igenom i princip allt.

Min poäng är att om du kan alla moment som de potentielllt kommer be dig att göra, så klarar du det. Du behöver inte ens ha gjort allt i praktiken. Men jag tror att orsaken varför bara 50% klarar uppkörningen på första gången är att de kör upp trots att dom innerst inne vet att typ: ”hoppas jag slipper fickparkera, för det kan jag inte”

Självklart måste du öva själva manövreringen/körningen, men man kan lära sig helst sjukt mycket genom att spendera 1-2 timmar per dag på youtube utöver övningskörningen så har ni koll på alla moment, trots att ni är bättre på vissa grejer än andra.

Lycka till allihop! You can do it! :)
Gäst 2021-08-17 16:12 ! Citera #
Stort grattis till körkortet! Jag har min uppkörning om typ 3 veckor och är såklart så nervös! Har aldrig ens suttit i en Volvo v60 eftersom jag bara övningskört privat osv. Så bara att det är en helt ny bil är världens stress för mig haha! Men kul att du delar med dig och grattis igen :)
Au-Tomat 2021-08-17 18:46 ! Citera #
Tack! :)
Det var första gången i en Volvo v60 för mig idag också. Men det kändes någorlunda bekant eftersom jag kollat på säkerhetskontrollen just på den bilen.
Youtuba Säkerhetskontroll Volvo v60, så får du koll på det och kan släppa den delen av stressen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor