Hej
Jag har en fråga som kan betraktas som fjantig. Men jag har tänkt på den ganska länge och det handlar om hastighet.
Om det står i skylten att man ska köra 30 km/t som exempel och jag har lärt mig att att i 30 km/t ska man köra i tredje växeln. Är det tillåtet att köra lägre hastighet och i andra växeln eller ska man. Öka hastigheten till 30 och lägga växeln till tredje.
Även vet jag att varv talet få inte överstiga 3000 varv per sekund.
Tack för alla svar.
Inte fjantigt alls, bra fråga!
Jag tänker att situationen får bestämma din hastighet och därmed växel. Lägg därtill vilken bil du kör...
Bedömer du att du t.ex. måste köra under 30 pga. någon anledning och du inte i onödan stör eller hindrar andra så är det väl inga problem?
Sen ang. växelval, det är något du måste bestämma på plats tror jag, beroende på bl.a. trafiksituationen och vilken bil du kör. Jag har kört med flera olika lärare och samtliga har sagt annorlunda, ”Kör på 2:an när det är 30” eller ”Den här bilen kör vi 30 på 3:an”.
Ibland kör jag 30 på 2:an, ibland på 3:an.
Lycka till!
Det beror ju helt på, uppförsbacke m.m
Inte fjantigt alls, bra fråga!
Jag tänker att situationen får bestämma din hastighet och därmed växel. Lägg därtill vilken bil du kör...
Bedömer du att du t.ex. måste köra under 30 pga. någon anledning och du inte i onödan stör eller hindrar andra så är det väl inga problem?
Sen ang. växelval, det är något du måste bestämma på plats tror jag, beroende på bl.a. trafiksituationen och vilken bil du kör. Jag har kört med flera olika lärare och samtliga har sagt annorlunda, ”Kör på 2:an när det är 30” eller ”Den här bilen kör vi 30 på 3:an”.
Ibland kör jag 30 på 2:an, ibland på 3:an.
Lycka till!
Tack så mycket.