Tänkte tipsa lite om hur du ska göra innan uppkörning eller efter du kuggat, och dela med lite hur jag gjorde!
Lite backstory:
Jag har kört upp 3 gånger. 1:a gången kände jag mig redo 100% men kuggade pga dålig uppmärksamhet. 2:a gången, en vecka efter kuggade jag pga extremt dåligt självförtroende (från första uppkörningen) jag satt och suckade/klagade under hela uppkörningen och kuggade på trafiksäkerhet och beteende. 3:e gången tänkte jag: fan, varför stressar jag? Så jag tog 1 månad vila från allt med körkort, och bokade uppkörning i smyg, och klarade det utan ett enda fel och inspektören sa att hon omöjligen hade kunnat underkänna mig även om hon ville.
1. Var säker i teorin. Visst kanske du känner dig nöjd efter du pluggade till teoriprovet och fick godkänt? Men samma sak som att plugga in spanska glosor dagen innan, så gjorde du förmodligen samma sak med teoriprovet. Jag skulle säga att 99% av anledningen till att jag kuggade 2 gånger var pga att jag hade teoriprovet 1 månad innan uppkörningen och jag hade glömt bort allt. Teorin är viktigare än om du kan starta i backen eller inte. REPETERA TEORIN.
2. Klaga inte om du inte klarar uppkörningen. Klaga speciellt inte på inspektören. De jobbar med detta varje dag, och vissa är så rutinerade att de kan redan vid första sekunden se om du kan köra eller inte.
De vill för det mesta inte underkänna dig. De vet själva att det är dyrt, det är tufft, man är nervös och man kanske inte presterar sitt bästa. KLAGA INTE PÅ INSPEKTÖREN, KLAGA PÅ DITT EGNA KÖRANDE OCH FIXA PROBLEMEN!
3. Det kanske svåraste tipset är att hålla lugnet. Men, gör det med en klackspark. Tänk att det är en vanlig körlektion/uppkörning med farsan/morsan. Inspektören kollar även på ditt beteende (kom ihåg jag kuggade på det 2:a gången). Inspektören måste känna sig lugn i passagerarsätet, och du kan därmed med kroppsspråket övertala dem att du är lugn bakom ratten. Du vinner otroligt mycket på detta. TA DET LUGNT, ANDAS, ÖVERTÄNK INTE OCH KONCENTRERA DIG. LÅTSATS SOM ATT DU ÄR UTE PÅ EN JOYRIDE.
4. Prata lite med dig själv under körningen. Det är inte konstigt, utan du gör det klart för dig och inspektören vad det är du gör. ”då släpper jag fram fotgängaren.” ”Här kör jag 30km/h då det är måndag innan kl 17.” ”kollar döda vinkeln så det inte kommer någon”. osv. Här noterar du själv vad du gör och inspektören noterar vad du kan.
5. Det finns rum för misstag! Skit blanka fan i om du får motorstopp eller stoppar i 6:an istället för 4:an. Kör vidare och låtsats som ingenting hände.
6. Största fokusen ligger på SÄKERHETEN, TRAFIKREGLERNA och
att DU PLANERAR för; miljöns, din plånboks och andras skull. Kolla så det inte kommer någon på övergångstället LÅNGT innan du är nära. Kolla ifall du slipper stanna vid en väjningsplikt osv. Kräver situationen det så måste du ju självklart stanna.
7. Är du redo? Förmodligen inte. Känner du att du vill göra uppkörningen bara för att se hur det går/du tror att du kommer klara det: Avboka. Dem 1300kr som du torskar kan du lägga på körlektioner istället som hjälper dig i längden. Avboka om du är osäker, boka om du är 100% säker.
8. Sammanfattning: Uppkörningen handlar mycket om tur med. Vem du får, vart du ska köra, vilka uppdrag du får. Men, i största drag är TEORIN, REGLER, BETEENDE, PLANERING, SÄKERHET och VISAD UPPMÄRKSAMHET allra viktigast. Jag skojar inte, sitter du nu en vecka innan uppkörning så sätt och gör teoriappen, kolla på YouTube videos och bara mata in all information.
Anledningen till varför jag kuggade var inte inspektörens fel, även om de var otrevliga osv. I slutändan är det mitt fel, jag kunde inte reglerna så bra och det kostade mig 2600kr och min stolthet. Stressa inte, det kommer underlätta dig, din plånbok och andra runtomkring dig.
Tänkte tipsa lite om hur du ska göra innan uppkörning eller efter du kuggat, och dela med lite hur jag gjorde!
Lite backstory:
Jag har kört upp 3 gånger. 1:a gången kände jag mig redo 100% men kuggade pga dålig uppmärksamhet. 2:a gången, en vecka efter kuggade jag pga extremt dåligt självförtroende (från första uppkörningen) jag satt och suckade/klagade under hela uppkörningen och kuggade på trafiksäkerhet och beteende. 3:e gången tänkte jag: fan, varför stressar jag? Så jag tog 1 månad vila från allt med körkort, och bokade uppkörning i smyg, och klarade det utan ett enda fel och inspektören sa att hon omöjligen hade kunnat underkänna mig även om hon ville.
1. Var säker i teorin. Visst kanske du känner dig nöjd efter du pluggade till teoriprovet och fick godkänt? Men samma sak som att plugga in spanska glosor dagen innan, så gjorde du förmodligen samma sak med teoriprovet. Jag skulle säga att 99% av anledningen till att jag kuggade 2 gånger var pga att jag hade teoriprovet 1 månad innan uppkörningen och jag hade glömt bort allt. Teorin är viktigare än om du kan starta i backen eller inte. REPETERA TEORIN.
2. Klaga inte om du inte klarar uppkörningen. Klaga speciellt inte på inspektören. De jobbar med detta varje dag, och vissa är så rutinerade att de kan redan vid första sekunden se om du kan köra eller inte.
De vill för det mesta inte underkänna dig. De vet själva att det är dyrt, det är tufft, man är nervös och man kanske inte presterar sitt bästa. KLAGA INTE PÅ INSPEKTÖREN, KLAGA PÅ DITT EGNA KÖRANDE OCH FIXA PROBLEMEN!
3. Det kanske svåraste tipset är att hålla lugnet. Men, gör det med en klackspark. Tänk att det är en vanlig körlektion/uppkörning med farsan/morsan. Inspektören kollar även på ditt beteende (kom ihåg jag kuggade på det 2:a gången). Inspektören måste känna sig lugn i passagerarsätet, och du kan därmed med kroppsspråket övertala dem att du är lugn bakom ratten. Du vinner otroligt mycket på detta. TA DET LUGNT, ANDAS, ÖVERTÄNK INTE OCH KONCENTRERA DIG. LÅTSATS SOM ATT DU ÄR UTE PÅ EN JOYRIDE.
4. Prata lite med dig själv under körningen. Det är inte konstigt, utan du gör det klart för dig och inspektören vad det är du gör. ”då släpper jag fram fotgängaren.” ”Här kör jag 30km/h då det är måndag innan kl 17.” ”kollar döda vinkeln så det inte kommer någon”. osv. Här noterar du själv vad du gör och inspektören noterar vad du kan.
5. Det finns rum för misstag! Skit blanka fan i om du får motorstopp eller stoppar i 6:an istället för 4:an. Kör vidare och låtsats som ingenting hände.
6. Största fokusen ligger på SÄKERHETEN, TRAFIKREGLERNA och
att DU PLANERAR för; miljöns, din plånboks och andras skull. Kolla så det inte kommer någon på övergångstället LÅNGT innan du är nära. Kolla ifall du slipper stanna vid en väjningsplikt osv. Kräver situationen det så måste du ju självklart stanna.
7. Är du redo? Förmodligen inte. Känner du att du vill göra uppkörningen bara för att se hur det går/du tror att du kommer klara det: Avboka. Dem 1300kr som du torskar kan du lägga på körlektioner istället som hjälper dig i längden. Avboka om du är osäker, boka om du är 100% säker.
8. Sammanfattning: Uppkörningen handlar mycket om tur med. Vem du får, vart du ska köra, vilka uppdrag du får. Men, i största drag är TEORIN, REGLER, BETEENDE, PLANERING, SÄKERHET och VISAD UPPMÄRKSAMHET allra viktigast. Jag skojar inte, sitter du nu en vecka innan uppkörning så sätt och gör teoriappen, kolla på YouTube videos och bara mata in all information.
Anledningen till varför jag kuggade var inte inspektörens fel, även om de var otrevliga osv. I slutändan är det mitt fel, jag kunde inte reglerna så bra och det kostade mig 2600kr och min stolthet. Stressa inte, det kommer underlätta dig, din plånbok och andra runtomkring dig.
Hoppas det hjälper!
Tack så jättemycket för dina fina beskrivning. Det var otroligt väl beskrivet av dig. Fakta och känslor och egna reflektioner byggt på dina personliga erfarenheter. Och väldigt uppmuntrande också Mycket proffsigt och fint av dig.
Jag har själv uppkörning snart och tar till mig av det du skrev. Jag har lite frågor som jag gärna vill ställa dig. Tänkte göra det i helgen så slå gärna ett getöga här igen. Återkommer!
Dessutom lovar jag att skriva min erfarenhet av min kommande uppkörning här på forumet.
Btw. Får man fråga var i Sve- rike, som du hade förarprovet? Stad eller län?