Satt och väntade vid utfarten från trafikskolan på min tid att köra upp, då kommer det en bil med ”körprov” skylten där bak, redan vid första korsningen lyckades mannen inte köra ut. Hans bil rullade bakåt, sen fort frammåt 1 meter, sen bromsar han, rullar bakåt, fort frammåt. Minst 10 motorstopp inom 1 minut. Tillslut sitter han fast mitt i korsningen och vet inte hur man hittar kopplingen och gas (manuell). Det bildas en kö på 10 billar. Tog runt 3 minuter innan han började rulla iväg.
Ärligt, kan du inte köra vilken manuell bil som helst så är du inte redo, avboka uppkörningen. Det är hur lätt som helst att hitta tider, folk avbokar 24/7. Manövrering borde vara det minsta bekymret man har vid uppkörning. Förstår ärligt inte ens hur man lyckas få motorstopp om man inte är en total nybörjare.
Jag kände mig relativt osäker på om jag verkligen kunde manövrera en bil på ett naturligt sätt när jag kom till uppkörningen, men körning och manövrering gick trots allt relativt utan problem men ändå blev jag kuggad på första försöket.
Motorstopp är lätt att få, särskilt med hjälp av Volvos brillianta ingenjörer som väljer att använda en små joystick som en ”växelspak”. Det är sant att oerfarna förare får motorstopp oftare, dock fick jag också motorstopp, eftersom jag växlade till 5:an istället för 3:an, tack vare att själva växelspaken är uppbyggd på ett sådant sätt. Själv har jag kört i 3 år när detta hade inträffat. Självklart är det större sannolikhet att få motorstopp när man är nybörjare, dock beror detta också på designen av bilen och mekaniken av växellådan och spaken. Jag tycker därför mer om VWs bil design i sin helhet än Volvos.
Dock är det bästa att ”köra” med Teslas FSD modul
Motorstopp är lätt att få, särskilt med hjälp av Volvos brillianta ingenjörer som väljer att använda en små joystick som en ”växelspak”. Det är sant att oerfarna förare får motorstopp oftare, dock fick jag också motorstopp, eftersom jag växlade till 5:an istället för 3:an, tack vare att själva växelspaken är uppbyggd på ett sådant sätt. Själv har jag kört i 3 år när detta hade inträffat. Självklart är det större sannolikhet att få motorstopp när man är nybörjare, dock beror detta också på designen av bilen och mekaniken av växellådan och spaken. Jag tycker därför mer om VWs bil design i sin helhet än Volvos.
Dock är det bästa att ”köra” med Teslas FSD modul
Håller med dig! Trodde det bara var jag som tyckte så om Volvos växellåda och spake. Har kört med VW och Toyota hemma, och tycker att även Skoda gick bra att köra upp med (en bil som jag aldrig kört i innan). Sen provade jag V60 för första gången och fan vad jag ogillar att växla med den.
Röra om i degbunken
För växelspaken framåt/bakåt endast med handflatan inte med fingrar hårt klämmande om den. Spaken ställer sig i friläge mitt för 3:an - 4:an tack vare fjäderbelastning.
En erfaren