Vänstersväng
Jag fick grönt ljus och skulle svänga vänster, tror mötande trafik hade 2 eller 3 körfält. Jag släppte förbi 2 bilar sen kom den tredje, trodde inte han skulle åka fram för någon anledning. Hur vet man egentligen när man ska väja och när kusten är klar? Borde man anta att alla från mötande trafik kan köra rakt?
Mötande som kör rakt över har företräde, och du väntar in dessa.
Sedan måste du vara observant på de som ska svänga liksom du (fast från mötande håll), bakom dessa kan det finnas dolda bilar som ska köra rakt fram.
Att chansa på luckorna som bildas är bara dumt, då du tappar fokus på eventuella gående som korsar vägen som du ska svänga in på.
Exakt var gjorde du din vänstersväng?
Exakt var gjorde du din vänstersväng?
Minns inte vägen men det var i Uppsalas stadstrafik. Jag såg att det fanns mötande bilar men jag har så svårt att läsa av ifall dem ska köra eller inte, ibland verkar det som att dem inte har grönt trots att jag har det, och ibland verkar deras skifta direkt till rött. Ska man bara stå still i mitten tills mötande står totalt still? Blir det inte då ”blockeringsregeln”?
Jag vet att i rondeller så ska man vara i akt och hoppa in så fort det går vilket jag har fått rytm om, är det samma metod vid vänstersvängar med trafikljus?
Fanns det ego-pil? Då behöver man bara anpassa sig till eventuellt mötande som också har ego-pil.
Är det klot-trafikljus ska man vänta för samtliga mötande om du inte i god tid hinner före mötande. I Uppsalas stadstrafik finns även klotljus i kombination med ego-pilar några meter fram (t ex om man kör vänster mot Ekonomikum), vet inte om du kört där?
Jag har aldrig kört bil i Uppsala men är det sant att många gator där har två körfält var för trafik i vardera riktning och inga separata körfält för vänstersvängande trafik i gatukorsningar? Om det nu är normal grön signal, alltså en grön helfärgad cirkel utan pil, så betyder det normalt att mötande trafik och eventuell gång- och cykeltrafik som färdas i mötande eller samma riktning har grönt ljus samtidigt och att man har väjningsplikt vid sväng mot mötande trafik (om man svänger åt vänster och då korsar mötande trafiks del av körbanan) och mot eventuella gående och cyklister eller mopedister. Om det däremot är en grön pil så betyder det i de flesta fall att all korsande trafik har stopplikt enligt trafiksignal, till skillnad från normal grön signal som normalt betyder att endast trafik från vänster eller höger måste stanna; dock skall man se till att se upp för trafikanter som inte följer regler. Man skall också se upp för eventuella utryckningsfordon, eftersom man har plikt att lämna fri väg för utryckningsfordon (och även spårfordon) och utryckningsfordon får (med särskild försiktighet) passera vid röd signal.
I Stockholms innerstad är det relativt ofta vänstersvängsförbud i gatukorsningar som av någon orsak saknar separat körfält för vänstersvängande trafik, men relativt många bilister brukar svänga åt vänster ändå av konstig orsak. I Uppsala har man väl kanske inte bedömt det som en trafiksäkerhetsrisk att svänga åt vänster i en gatukorsning, som man har i Stockholm, men vänstersvängar kan utgöra trafiksäkerhetsrisk - med tanke på att en del vänstersvängande är för ouppmärksamma på mötande trafik som man ju måste lämna företräde åt vid sväng. Nån 40-årig Audisnubbe svängde nån gång åt vänster utan att lämna företräde när jag närmade mig korsningen i motsatt riktning, trots att man måste lämna företräde vid vänstersväng och trots att vänstersväng t.o.m. var otillåten i just den där korsningen, och jag kraschade in i bagageutrymmet på Audijäveln när den svängde i vägen för mig.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget