Hej allihopa,
Oppnar denna traden for att forhoppningsvis kunna hjalpa andra som kanner att vagen till korkortet ar omojlig.
Jag korde upp 2 ganger for ca 8 ar sedan och bade gangerna gick det katastrofalt daligt. Jag hade endast ovningskort privat och hade lart mig fel teknik fran min handledare.
Examinatorerna sade bada at mig att lara mig grunden och borja om fran borjan. Jag kuggade pa nastintill alla moment och var totalt destroyed. Detta dodade mitt sjalvfortroende.
Jag fortjanade definitivt att kugga bada gangerna, men att bli tillsagd att lara sig allt fran borjan nar man ovningskort i over 1 ar var sa otroligt jobbigt att acceptera vilket gjorde att jag lade ner. Inte endast for att jag tappade motivationen, men jag var valdigt radd att ga igenom allt igen och att annu en gang bli krossad av inspektoren.
For ca 7 manader sedan bestamde jag mig dock for att ge det another go trots att jag var livradd. Larde mig steg for steg fran boken samt fran trafikskolors youtube-kanaler (Sunne Trafikskola samt Korkortssidan rekommenderas starkt).
Jag sag till att folja allt noggrant och tranade sa mycket som mojligt. Nar jag hade kommit nagorlunda langt tog jag nagra lektioner hos en trafikskola for att forst och framst se till att jag gor ratt och att finslipa de jag gjorde mindre bra.
Lararna ansag att jag var redo att kora upp, men trots detta madde jag daligt och hade enorma anxiety problems och kande att det var absolut omojligt att klara det. Kunde inte ens forestalla mig att inspektoren godkanner mig.
Hade ju sjalvklart ocksa hort och last sa manga negativa historier fran folk som sager att inspektorerna vill kugga dig och att endast 30% av privatister klarar det etc etc.
Trots manga somnlossa natter tvingade jag mig sjalv att boka proven, och idag insag jag att det inte alls ar sa hemskt som jag hade forestallt mig.
Inspektoren var valdigt trevlig och fick mig att kanna mig lugn fran borjan. Han fragade om jag ville prata eller om jag ville att det skulle vara tyst i bilen. Han visade aven vart allt satt pa bilen, hur man staller in stolen etc. Efter att ha kort i ca 15 min var det dags att atervanda till Trafikverket (gick snabbare an forvantat).
Bortsett fran 2 sma misstag sa kande jag att korningen gick jattebra, men trots detta forvantade jag mig ett icke-godkant resultat. Till min stora forvaning blev jag godkand och kunde knappt tro mina oron. Behovde faktiskt kolla mitt resultat pa min email for att dubbelkolla.
Nagot som jag var sa otroligt orolig over och som kandes bokstavligt talat omojligt att klara av gick antligen vagen idag.
Folk som ej har haft det svart med korningen kommer ej att kunna relatera, men jag hoppas att detta kan hjalpa andra som kanner sig i en liknande situation. Din hjarna far dig att tro att det ar svarare och laskigare an vad det egentligen ar. Nervositeten slapper oftast ocksa nar du val har paborjat korningen.
Korde i Hogsbo. Om ni har fragor ar det bara att skriva!