Hej!
Jag har just tagit körkort och tränar på att köra lite runtomkring. Nu är vi på Gotland och jag fick köra massor på landsväg som känns lugnt eftersom det är knappt några bilar på vägar under påsken. Det ska dock bli kaos i sommar med massor cyklister och bilister på rätt smala vägar UTAN någon vägren alls.
Fråga: hur passerar jag cyklister bäst om det är 90km/timme på LV, mötande trafik och ingen vägren för cyklister? Det är ungefär så hur det ser ut mellan Visby och Fårö och jag kommer att köra (även cykla) där ofta. Ska jag bromsa till 15 km/timme och ligga bakom cyklisten tills det inte finns mötande trafik och jag passerar på vänstra sidan?... men då måste jag köra 15km/timme på 90 väg ganska länge.
Jag är cyklist själv och cyklade med min racer där, vet att det är väldigt skrämmande när en bil kör om mig med mötande bredvid (alltså den som kör om ligger väldigt nära mig, lufttryck etc som gör hela grejen väldigt obehaglig).
Nu är jag bilist och undrar hur man löser det bäst för både cyklister och bilister.
Tack!