Start > Körkortsforum > Farsta från första försöket !

Farsta från första försöket !

Darina 2021-03-27 00:05 ! Citera #
Tänkte att dela min körkortshistoria eftersom jag läste rätt mycket här och tyckte att det var delvis informativt och delvist lugnande, iaf för mig (mindre misstag kan förekomma , svenska är inte mitt modersmål :) ).

Körde upp i Farsta, var fruktansvärt nervös eftersom jag övade mest med skolan, tog ca 40 lektioner och med tanke på väntetider skulle jag inte palla vänta till augusti- september för att göra en annan uppkörning (och betala massa pengar emellan).

Min skola ligger vid slussen så vi övningskörde mest söder om stan. Jag uppskattar enormt att min lärare inte höll på med platsinlärning utan lärde mig alla grunder så att jag skulle klara alla situationer i trafiken. Varmt rekommenderar Slussen trafikskolan - det var dyrt men det var värt varenda krona! Vi pratade aldrig om uppkörningen utan de lärde mig köra, bara köra och köra bra, och det uppskattade jag enormt, kändes riktigt proffsigt.

Vi började uppkörningen med att kontrollera vindrutetorkare eftersom det snöade och det kändes rätt aktuellt :). Sen körde vi vänster från TV, mot Tyresö, mot Nacka, förbi Skapnäck och sen till någon mindre gata/villaområde där jag fick backa runt hörnet. I eftertanke förstår jag att vi var i Älta. Det roligaste är jag övade överalt och hade koll på alla områden men jag har aldrig varit där !

Efter det skulle vi ta oss tillbaka till Stockholm och det är där mina problem började... jag missar en avvisning mot Stockholm, jag tittade dit men såg bara 2 enorma skyltar Förbud mot infart, så tänkte att det blir väl nästa korsning. Förarprövare säger lugnt ”där var Stockholm, nu får du vända” och jag får en ren panik eftersom vi är på väg till en motorväg och jag har ingen aning hur jag kan vända... jag kör riktigt fort, känns att jag inte ens har koll på hastigheten längre, motorväg tar aldrig slut så jag bara kör och kör, sen tar jag avfart, kommer till rondellen alldeles för snabbt så att hon förbereder sig att bromsa (jag ser hur hon sträcker på benet), chansar att svänga vänster i rondellen och gud där ser jag Stockholm igen !!! Allt är svart i ögonen och jag är redan säker på att jag kuggade.
Vi kör tillbaka till TV, jag fick inte ens parkera, inte en enda gång förutom vid TV där jag körde in i rutan, och redan funderar på hur jag ska berätta för alla att jag kuggade... hon inleder med att de stora skyltarna var för mötande trafik/körfält och jag kunde faktiskt vända tidigare, men körningen är godkänd!! Jag fick fråga 2 gånger om det betyder att jag får körkortet haha :D

För er som håller på att övningsköra kan jag ge några tips som jag tror var avgörande för förarprövarens beslut:
1. Det allra viktigaste de vill se är att du kör trafiksäkert: kolla ALLTID döda vinkeln när du flyttar bilen, byter körfält, kommer på avfart, påfart. alltså ALLTID, varje rörelse åt vänster eller höger. Min lärare kommenterade varje gång när jag glömde kolla tills att det satte fast. Be din handledare att göra det.
2. Leta alltid tidigt efter gående och cyklister; vrida alltid på huvudet när du korsar en cykelbana, även om de har rött, även om det ser tömt ut. Det är det värsta som kan inträffa i trafiken, köra på en oskyddad trafikant ! Och förarprövare kommer att kontrollera hårt att du har koll.
3. Utsikt bakåt ! Jag kollar ungefär var 3-5 sekund bakåt , alltså hela tiden. Speciellt när jag manövrerar eller närmar grönt ljus, och självklart bromsar! Be din handledare att kontrollera det och påminna dig! Min lärare tvingade mig kolla bakåt tills det satte fast.
4. Samspela och underlätta för andra trafikanter: eftersom jag körde fel fick jag köra förbi påfart minst 6-7 gånger, och där fanns alltid bilister. Jag bromsade eller gasade för att släppa dem. Alltså trafiksäkerhet igen

Jag tror att jag hade brister men eftersom jag körde hela tiden trafiksäkert, kollade ALLTID döda vinkeln, hade stenkoll på oskyddade trafikanter och utsikt bakåt, hjälpte andra bilister och hade kontroll runt bilen när jag backade, fick jag körkortet.

Lycka till !
moni 2021-03-29 20:07 ! Citera #
Hej Darina!!! korsade du i Järvägskorsningen i Fagersjö? är det nödvändigt att stänga av bilen när du väntar med hinder nere?
Darina 2021-03-29 23:22 ! Citera #
Hej ! Det gjorde jag inte (alltså korsade inte JV) men enligt skolan ja det ska du göra ifall du bedömer du kommer att stå ett tag där. Tänk på att man inte ska stå på tomgång längre en 1 minut. Det är ju så lätt att starta bilen igen ! :)
Darina 2021-03-29 23:26 ! Citera #
För att uppmuntra andra som kämpar - nu köpte jag en äldre Toyota prius och kör lite runt omkring ! Fortfarande lite läskigt men Gud vilken känsla av frihet ! :D det är värt att kämpa på! Fortsätt tänka på 1) oskyddade trafikanter, prioritera alltid dem 2) döda vinkeln 3) uppsikt bakåt. Resten löser du om du kan dem första 3 :) kör lugnt och fint !
Angleyn 2021-03-30 12:08 ! Citera #
Gud vad fint beskrivning!

Jag kommer läsa om och om dina texter. Jag kommer göra uppkörning i Mora om 3v. Jag övningskör i Stockholm samt 4 ggr i Mora förra veckan. Jag vågar ej farsta fast jag bor i Handen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov