Imgur.com/a/fGWnjhM
Så om jag kommer i bilen från söder på huvudleden och ska rakt fram som på bilden och där är en gående som ska korsa vägen ska jag stanna på läge A eller läge B?
Alltså jag tror du ska stanna innan korsningen för att inte blockera för övrig trafik. Det skulle nog också vara det optimala att göra på uppkörningen då man visar att man kan planera sin körning. I och för sig så brukar övergångsställen inte vara så nära korsningen utan ett par meter efteråt. Har aldrig sett en korning med ett övergångsställe så nära under mina år i bilen.
Du ska anpassa farten så mycket som du kan så du ens slipper att stanna bilen för de gående, helst rulla bilen sakta framåt när du ser att någon är på väg att korsa (så blicken långt fram).
Skulle det dock vara någon som springer fram mot korsningen så går det helt klart bra att stanna vid A.
Du är på huvudled och de andra som ansluter från sidorna ska ändå vänta på dig. Du blockerar ingen.
De som är bakom dig måste ändå vänta på fotisarna i vilket som.
De som kommer från motsatta hållet och ska svänga till deras vänster har svängningsregel så de måste ändå väja för just dig.
Den enda du behöver väja för är ju fotisarna.