Varför skulle du inte kunna göra det?
På vilket sätt kan det vara förbjudet svänga vänster i en sådan här trafiksituation? Jag kan inte se någon omständighet som visar att vänstersväng är otillåten? Vad gäller förbud mot vänstersvängar så tycker jag personligen att man skall undvika såna förbud. Trots att inte vänstersväng är tillåten i många gatukorsningar i framförallt innerstaden så är det relativt vanligt förekommande att bilförare svänger vänster ”ändå”. Det var en gång, när jag krockade, en Audisnubbe som inte lämnade företräde vid vänstersväng trots att en som svänger vänster måste ge mötande trafik företräde, och jag som närmade mig i motsatt riktning åkte då rakt in i bagageutrymmet på Audijäveln. Den där Audisnubben svängde faktiskt åt vänster trots att inte vänstersväng var tillåten, men trots att han faktiskt uppmärksammade förbudet mot vänstersväng så svängde han vänster ändå - fast han kunde ju istället ha fortsatt rakt fram och vänt tillbaka för att svänga åt höger, alternativt svängt åt höger och vänt tillbaka för att köra rakt fram, eller åtminstone lämnat företräde åt min bil innan han svängde vänster trots förbud mot vänstersväng.